- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het nieuw laboratorium van Nestlé, in Lausanne, gaat binnenkort werken aan de voeding van de toekomst; de "gepersonaliseerde voeding". Ed Baetge, Directeur van het Nestlé Institute of Health Science (NIHS) zou volop aan het recruteren zijn. 35 personen van verschillende nationaliteit (Japan, Frankrijk, Amerika, Duitsland, Zwitserland, Nigeria en Groot Brittannië) zouden reeds deel uitmaken van de ploeg. In 2013, zullen zij met 150 zijn. Het objectief van dit instituut is voedingsproducten te ontwikkelen, die geen enkele ziekte kunnen veroorzaken. Zij beschikken over een budget van 415 miljoen euro.
De reus van de 6.000 merken interesseert zich aan deze markt sinds 1986. Zij hebben toen Clintec ontwikkeld in medewerking met de Amerikaanse farmaceutica groep Baxter. Dit partnership is geëindigd in 1996 wanneer Nestlé zijn actief heeft terug getrokken. In 2003, stellen zij 125 miljoen euro ter beschikking van het risico kapitaal fonds ‘Inventages’, teneinde te investeren in start ups, die farmaceutica activiteiten combineren met voedingsproducten. 415 miljoen euro zullen vrijgemaakt worden, maar men moet toch wachten tot 2007 (de opkoop van de medische voedingsdivisie van Novartis) en tot Nestlé op de tweede plaats staat, op wereld niveau, van de sector met jaarlijkse inkomsten van 1,25 miljard euro. Vandaag heeft Nestlé dus het NIHS en de Nestlé Health Science, een onafhankelijke maatschappij met zijn eigen beheerraad, opgezet.
De populariteit van deze markt groeit maar steeds. "De medische voeding is een laboratorium voor de massa markten in de voedingsbranche", vertelt Patrick Biecheler (adviesbureau in strategie Roland Berger). "Sommige componenten van de producten voor de zieken, zullen kunnen gebruikt worden in de referenties, bestemd voor het grote publiek", voegt Ed Baetge hier aan toe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?