
iStock
Flash info
iStock
NielsenIQ Nederland en Circana hebben naar jaarlijkse gewoonte de marktaandelen van de Nederlandse foodretailmarkt bekendgemaakt. Wat blijkt? Na jaren van groei, is er voor het eerst een daling in de omzetcijfers en dat is vooral te wijten aan de tabaksban.
Na jaren van flinke groei in omzet - in 2023 bedroeg de omzetgroei nog 9,7%-, werden de Nederlandse supermarkten in 2024 geconfronteerd met een kleine daling. De gezamenlijke jaaromzet klokte namelijk af op 49,1 miljard euro, ofwel een daling van 0,6% ten opzichte van 2023. Een van de belangrijkste factoren hierin was de tabaksban, waardoor supermarkten sinds 1 juli 2024 geen tabak meer mochten verkopen. Het resultaat hiervan was een omzetdaling van bijna 1,5 miljard euro over heel 2024, een verlies van 3% van de totale omzet. En deze daling zal zich nog verder zetten in 2025.
Het veranderende koopgedrag van de consument, vanwege de inflatie door hogere consumentenprijzen, heeft ook gezorgd voor verschuivingen binnen het supermarktlandschap. Een andere opvallende ontwikkeling is de toename van de online verkopen. Waar in 2022 en 2023 de omzetgroei van thuisbezorgde boodschappen achter bleef, hebben de online verkopen met een stijging van 8,6% de markt in 2024 sterk overtroffen. Consumenten kiezen er weer vaker voor om boodschappen thuis te laten bezorgen of af te halen bij een pick-up point. Het aandeel van de online verkopen in de totale omzet over 2024 is dan ook gestegen van 6,6 naar 7,3%.
In België blijven de online verkopen onder druk staan als we enkel naar de foodretail kijken. Dat is in hoofdzaak toe te schrijven aan een daling van de maaltijdboxen.
Uit de cijfers blijkt dat Albert Heijn een dominante speler blijft op de markt. In 2024 heeft het een marktaandeel van 37,7%. Dit is een gestage toename, want in 2006 bedroeg het marktaandeel nog 27,5%. Ten opzichte van 2023 tekende de keten een groei van 0,9 procentpunten op, wat een consistente groei en sterke marktpositie laat zien.
Jumbo heeft over de jaren heen een aanzienlijke vooruitgang geboekt, met een marktaandeel van 20,3% in 2024. Want een kleine achteruitgang is van 0,6 procentpunten. In 2007 bedroeg hun marktaandeel slechts 4,4%. De agressieve uitbreidings- en acquisitiestrategieën van Jumbo hebben hun vruchten duidelijk afgeworpen, waardoor het een van de topconcurrenten is geworden, ook al staat de banner sinds 2024 onder druk.
Superunie, een coöperatie van onafhankelijke retailers, heeft in 2024 een marktaandeel van 25,5% behaald. Plus, Nettorama en Dirk van de Broek konden hun aandeel verbeteren.
Lidl heeft tot slot een opmerkelijke groei laten zien van 3,9% in 2006 en bereikt in 2024 een marktaandeel van 11,1% (0,1 procentpunt ten opzicht van 2023). Lidls focus op kostenefficiëntie en kwaliteit is goed aangeslagen bij Nederlandse consumenten. Het aandeel van Lidl is in Nederland ook groter dan in België. Aldi heeft bij ons een marktaandeel van 11,2% terwijl Lidl op 8,9% zit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?