De Nederlandse online supermarkt Crisp gaat van start in Vlaanderen. De winkel legt de nadruk op verse voeding, koopt alleen wat klanten effectief bestellen en opereert vanuit een distributiecentrum in Bornem. 

Na drie jaar activiteit in Nederland acht de supermarkt het moment gekomen om de grens over te steken. Het doet dat met een aanbod van vooral verse voeding aan, maar ook bier, wijn, diepvries en blik. “We hebben een assortiment van zo’n 2.000 producten, die we aan dezelfde prijzen aanbieden als de grote supermarkten”, zegt medeoprichter Tom Peeters. “Vlaanderen is voor ons aantrekkelijk omdat de regio Antwerpen, Gent en Brussel één van de meest drukbevolkte is van Europa. Dat is ideaal voor Crisp: onze klanten zijn vooral gezinnen die in steden of er omheen wonen. We bedienen onze klanten vanuit een nieuw distributiecentrum in Bornem.”

Focus op smaak en vers

Crisp legt de nadruk op smaak en vers, zegt Tom Peeters. “We zijn ervan overtuigd dat we die het best kunnen aanbieden door samen te werken met kleine, lokale producenten. We zorgen er ook voor dat de keten zo kort mogelijk is. We hebben geen voorraad, we kopen pas aan wanneer onze klanten effectief een bestelling geplaatst hebben. Op die manier kunnen we optimale versheid garanderen. We zijn de enige supermarkt die dit model op grote schaal toepast. Het heeft ons moeite gekost om het systeem logistiek en technologisch op poten te zetten, maar we hebben in Nederland al bewezen dat we het kunnen. Nu zijn we klaar om het in Vlaanderen uit te rollen.”

750.000 downloads

In Nederland werd de app van Crisp 750.000 keer gedownload, een cijfer dat de supermarkt na verloop van tijd ook in Vlaanderen denkt te kunnen halen. De supermarkt levert zeven dagen op zeven. Wie voor 22u ’s avonds via de app bestelt, krijgt zijn boodschappen de volgende dag de boodschappen thuis geleverd in een tijdsslot naar keuze. In Nederland werken zo’n duizend mensen voor Crisp. “Binnen drie à vier jaar zullen we ook in Vlaanderen op die manier opgeschaald zijn”, aldus Peeters. Ruim een jaar geleden haalde Crisp 30 miljoen euro op bij investeerders. Takeaway-topman Jitse Groen, John Caspers (mede-oprichter van betaalspecialist Adyen), Vinted-baas Thomas Plantenga, Robert van der Wallen en Keen Ventures van voormalig TomTom-topper Alexander Ribbink staken toen geld in het bedrijf.