
Mr. Flexx®
Mr. Flexx®
Merken en retailers denken meer na hoe ze beter met displays kunnen omgaan. Er is de kostprijs van karton en transport, de nood aan meer duurzaamheid ... zonder gebruiksgemak, flexibiliteit en kostenefficiëntie te vergeten. Het Mr. Flexx-concept biedt een antwoord op al die uitdagingen.
Mr. Flexx® is een vertrouwde naam in de wereld van promodisplays. Vlastuin bv, het moederbedrijf van Mr. Flexx®, is al ruim 55 jaar actief in verpakkingen, POS-materialen, displays en winkelinrichting, zowel in karton als in kunststof, hout en metaal. Begin jaren 2000 ontwikkelde Vlastuin de voorloper van de huidige Mr. Flexx®-display, de MTP-display. Deze display, nu de ‘classic’ genoemd, werd aangeboden als permanent meubel en is geschikt voor zowat elk type product. Grote merken als Unilever stapten mee in het verhaal, maar in het algemeen was de logistiek in de retailsector hier nog niet klaar voor.
Displayfabrikanten sturen kartonnen displays per vrachtwagen naar een copacker. Vrachtwagens met standaardproducten vertrekken vanuit het warehouse van het merk naar diezelfde copacker. “Met al meteen een afvalstroom, met de omkartonverpakking”, zegt Harro Vlastuin. “De displays worden opgevuld en vervolgens terug naar het warehouse van het merk verstuurd. Dan vertrekken vrachtwagens met veel lucht naar het warehouse van de retailer, om uiteindelijk per vrachtwagens naar de winkels te rijden. Voor grotere winkels sturen de merken merchandisingteams om de displays in de winkels te plaatsen.” En dat is niet alles: na enkele weken worden de lege displays in de kartoncontainer gedeponeerd om vervolgens te worden gerycled, met nieuw vervoer. Die transportstroom kan korter!
Bij Vlastuin voelde men een paar jaar geleden aan dat er nood was aan een nieuw type display, met nog meer flexibiliteit dan het klassieke MTP-meubel. Men keek met merken, copackers, merchandising en retail naar manieren om displays vlot te integreren in de flow. “Een one size fits all die vele jaren wordt hergebruikt en tot 35 kg per schap draagt”, zegt Harro Vlastuin. De display — waar quasi elk product in past — blijft permanent in de winkel staan of wordt volledig opgevuld aangeleverd. De display heeft maar 700 g karton nodig om aangekleed te worden, bij de klassieke prefilled displays is dat 3 tot 5 kg. De lange houdbaarheid, de mogelijkheid tot recyclen én minder transport: op die manier kan kunststof duurzamer zijn dan (wegwerp)karton.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?