Merken en retailers denken meer na hoe ze beter met displays kunnen omgaan. Er is de kostprijs van karton en transport, de nood aan meer duurzaamheid ... zonder gebruiksgemak, flexibiliteit en kostenefficiëntie te vergeten. Het Mr. Flexx-concept biedt een antwoord op al die uitdagingen.

Mr. Flexx® is een vertrouwde naam in de wereld van promodisplays. Vlastuin bv, het moederbedrijf van Mr. Flexx®, is al ruim 55 jaar actief in verpakkingen, POS-materialen, displays en winkelinrichting, zowel in karton als in kunststof, hout en metaal. Begin jaren 2000 ontwikkelde Vlastuin de voorloper van de huidige Mr. Flexx®-display, de MTP-display. Deze display, nu de ‘classic’ genoemd, werd aangeboden als permanent meubel en is geschikt voor zowat elk type product. Grote merken als Unilever stapten mee in het verhaal, maar in het algemeen was de logistiek in de retailsector hier nog niet klaar voor.

Vroeger: omslachtig en weinig duurzaam

Displayfabrikanten sturen kartonnen displays per vrachtwagen naar een copacker. Vrachtwagens met standaardproducten vertrekken vanuit het warehouse van het merk naar diezelfde copacker. “Met al meteen een afvalstroom, met de omkartonverpakking”, zegt Harro Vlastuin. “De displays worden opgevuld en vervolgens terug naar het warehouse van het merk verstuurd. Dan vertrekken vrachtwagens met veel lucht naar het warehouse van de retailer, om uiteindelijk per vrachtwagens naar de winkels te rijden. Voor grotere winkels sturen de merken merchandisingteams om de displays in de winkels te plaatsen.” En dat is niet alles: na enkele weken worden de lege displays in de kartoncontainer gedeponeerd om vervolgens te worden gerycled, met nieuw vervoer. Die transportstroom kan korter!

Nu: duurzaam en efficiënt

Bij Vlastuin voelde men een paar jaar geleden aan dat er nood was aan een nieuw type display, met nog meer flexibiliteit dan het klassieke MTP-meubel. Men keek met merken, copackers, merchandising en retail naar manieren om displays vlot te integreren in de flow. “Een one size fits all die vele jaren wordt hergebruikt en tot 35 kg per schap draagt”, zegt Harro Vlastuin. De display — waar quasi elk product in past — blijft permanent in de winkel staan of wordt volledig opgevuld aangeleverd. De display heeft maar 700 g karton nodig om aangekleed te worden, bij de klassieke prefilled displays is dat 3 tot 5 kg. De lange houdbaarheid, de mogelijkheid tot recyclen én minder transport: op die manier kan kunststof duurzamer zijn dan (wegwerp)karton.

Mr. Flexx® gamme
©

Mr. Flexx®

ROI en duurzaamheid hand in hand 

Voor retailers en merken  kan dit een kostenefficiënt model zijn. Je kunt je promotiebeleid efficiënt organiseren én je bespaart in CO2, door een vermindering van het weg te gooien karton. “Voor merken maakt deze omschakeling vaak deel uit van hun ‘green deal’ en hun wil om minder karton te gebruiken”, vult Frank Hoeckx aan. “Door samen te werken met retailers kunnen displays in de winkel worden aangevuld en gebrand.” De kost verdien je snel terug dankzij een hoge ROI, lagere transport- en personeelskosten en een kortere time-to-market. 

Mr. Flexx® bestaat uit ABS, een licht, robuust en vormvast materiaal dat jaren meegaat en in een bijna closed loop na de gebruiksduur gerecycled en geupcycled worden naar Mr. Flexx-granulaat. De aankleding (per campagne) is zoals gezegd goed voor 700 g karton. Maar met ‘duurzaam’ alleen heb je nog niet alle deeltjes van de puzzel gelegd. “We voegden allerhande opties toe”, zegt Harro Vlastuin. “Van geluid tot verlichting, sensoren en zelfs geurcassettes. Met onze modules kan je ook een volwaardige pop-upstore of winkelinrichting bouwen.” De winkelbeleving is completer én duurzamer. 

Merchandising …

De Mr. Flexx®-displays kunnen op twee manieren deel uitmaken van de logistieke flow en van het promotiebeleid van merken en retailers. De eerste oplossing is de merchandising. Een mooi voorbeeld is de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. “Zij werken al 4 jaar met deze formule”, licht Harro Vlastuin toe. Met merken wordt overlegd over timing en promotiebudgetten. Vervolgens maakt het fieldmarketingteam de display gebruiksklaar. Geen steeds wisselende partijen die telkens alles opbouwen, maar één partij die de display beheert, met het vullen en het rebranden van de displays. En geen half gevulde vrachtwagens met niet-stapelbare displays. “Er zijn voldoende bestaande transportbewegingen tussen warehouses en winkels, zodat er geen bijkomende transporten zijn. De logistieke stroom wordt veel efficiënter benut. Zo testen merken zoals Nestlé met retailers naar manieren om transportbewegingen zo efficiënt mogelijk te maken.”

Bovendien maakt deze formule het displaybeheer overzichtelijk, want nu is er vaak een wildgroei aan displays, zegt Frank Hoeckx: “Met deze formule krijg je meer rust in de winkel.”

Mr. Flexx® Hema, lettres
©

Mr. Flexx®

... of liever een poolingsysteem?

Bij Hema koos men voor een andere oplossing. Voor hun bekende chocoladeletters – jaarlijks 1,5 miljoen stuks – was altijd héél veel golfkarton nodig. Bij Mr. Flexx® leidde engineering met Hema tot een meer duurzame oplossing. 7.500 Mr. Flexx®-displays werden aangepast en in een poolingsysteem ondergebracht. Die displays worden helemaal opgevuld met chocoladeletters en komen vervolgens in de reguliere heen- en retourstromen van Hema terecht. Het geloof van Hema in dit concept is groot: de retailer huurt de displays telkens voor 21 weken, binnen een contract voor vijf jaar! Tijdens de voorbereiding besloot men ook om de kartonnen trays waarin de letters in de display worden geplaatst te vervangen door herbruikbare kunststoftrays: “Het gaat om 240.000 spuitgiettraytjes die nu niet worden weggesmeten maar samen met de displays terug worden gestuurd en plano gestockeerd voor hergebruik de volgende jaren.” Het doel? 45% CO2-reductie in vijf jaar!

Concept van de toekomst

Momenteel loopt er een test met Nestlé in België en wordt de display gebruikt door merken als Lotus, JDE, Danone, Tec 7 en de kleine leeuwtjes van Delhaize. In Frankrijk, waar Mr. Flexx® al tot beste oplossing werd gekozen door het Institut du Commerce, lopen uitgebreide sectorale tests met Carrefour en merken zoals L’Oréal, Henkel en Coca-Cola. Het mag duidelijk zijn: Mr. Flexx® wacht een mooie toekomst. Met dank aan de vier R’s: Reduce (tot 90% minder karton), Reuse (volledig aanpasbaar voor hergebruik), Repair (makkelijk te vervangen onderdelen) én Recycle (100% recycleerbaar).