Spadel heeft in de eerste jaarhelft een forse winstgroei geboekt. Innovaties zoals de aromatische waters van Spa doen het bijzonder goed, en ook het goede weer in mei en juni gaf de resultaten een boost.

Het moederbedrijf van watermerken zoals Spa en Bru zag de omzet tussen januari en juni met 17,8% toenemen tot 147 miljoen euro. Een stijging die deels te danken is aan de overname van het Bulgaarse Devin in maart dit jaar. Maar ook als de positieve impact van die overname buiten beschouwing wordt gelaten, blijft er een mooie organische groei over, met een omzetstijging van 7,3% tegenover vorig jaar (8% in de Belux, 6% in Nederland, 13% in Frankrijk en 29% in het Verenigd Koninkrijk).

De bedrijfswinst bij Spadel steeg nog sterker. Het operationele resultaat (EBIT) bedraagt 21,1 miljoen euro, wat gelijk is aan een toename van 61,3% ten opzichte van 2016 (13,1 miljoen euro). Zonder de integratie van de resultaten van Devin vanaf het tweede trimester, bedraagt het bedrijfsresultaat 18,6 miljoen euro, wat nog altijd gelijk is aan een forse stijging van 42,5%.

“Deze forse groei weerspiegelt de positieve evolutie van de consumptie van flessenwater op al onze markten, de goede prestatie van al onze merken op hun respectieve markten, en het succes van onze innovaties met in het bijzonder de forse groei van onze gearomatiseerde waters”, klinkt het bij Spadel. “De verkoop van het eerste semester werd ook bevorderd door de uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden van de maanden mei en juni.”

Na het grote succes van het spuitwater met een fruitsmaak van Spa, gaat de groep ook verder inzetten op innovatie. Na de bruisende natuurlijke limonades van vorig jaar, lanceerde de groep tijdens dit eerste semester in de Benelux een nieuw assortiment caloriearme, niet bruisende frisdranken met originele smaken, op basis van ingrediënten van 100 % natuurlijke oorsprong, dat 'Spa Duo' werd gedoopt.

Verder zegt het moederbedrijf van Spa nog dat het er vertrouwen in heeft dat de markt van gebotteld mineraalwater verder zal groeien in de komende maanden. “Deze blijft niettemin bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten”, voegt het bedrijf er wel aan toe.

De groep verwacht dat de resultaten voor het tweede semester in lijn zullen zijn met die van vorig jaar. Over het volledige jaar denkt Spadel het beter te zullen doen dan in 2016, mede dankzij de mooie resultaten in de eerste jaarhelft.