Een Duitse marketingcampagne waarin Tony’s Chocolonely enkele bekende chocolademerken parodieert, is Mondelez in het verkeerde keelgat geschoten. De multinational sleepte het Nederlandse impactbedrijf voor de rechter en kreeg gelijk.

Mondelez, producent van Milka, is boos. Tony’s Chocolonely, dat ijvert voor minder kinderarbeid en een meer faire verloning voor cacaoboeren, lanceerde begin februari in Duitsland een campagne met de slogan ‘Tony’s Fair Alternative’. Daarbij parodieerde bij een limited edition gamma verpakkingen van bekende chocoladerepen van Nestlé, Mars, Ferrero en Milka. Volgens Mondelez gaat het om een inbreuk op het merkrecht. Het kreeg daarin gelijk van de rechtbank in Hamburg. Tony’s Chocolonely kreeg een dwangsom opgelegd voor het gebruik van de bewuste kleur, maar laat weten dat het in beroep gaat tegen dat verdict. In afwachting stopt het wel met de verkoop van de paarse verpakkingen en verdwijnen ook desbetreffende afbeeldingen. Op de webpagina vermeldt het ‘duidelijk niet lila’ bij een grijze wikkel. “We zijn natuurlijk blij dat de problemen die we met deze campagne aankaarten nu zoveel aandacht krijgen, maar we zouden liever zien dat de industrie zich concentreert op een gesprek over het betalen van de prijs voor een leefbaar inkomen aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid”, reageert Tony’s Chocolonely. “Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen. We roepen alle chocoladebedrijven op om boeren een hogere prijs te betalen om zo deze problemen fundamenteel aan te pakken, in plaats van nu via advocaten die discussie uit de weg te gaan.” Tony’s Chocolonelywijst erop dat de opbrengsten van de verkoop van de speciale verpakkingen naar een goed doel gaan. Mondelez was de enige van de vier geparodieerde bedrijven die met juridische stappen reageerde op de campagne.