Supermarkten denken continu na over nieuwe maatregelen om de social distancing beter te respecteren. Komt er daardoor binnenkort ook een vast winkelparcours in onze Belgische supermarkten?

Moeten supermarkten binnenkort pijlen op de vloer aanbrengen en zo eenrichtingsverkeer creëren om te vermijden dat mensen elkaar kruisen in rayons? In Frankrijk wordt er momenteel druk gedebatteerd over deze kwestie. Een Franse senator die voor de regeling pleit, benadrukt dat het dankzij het eenrichtingsverkeer mogelijk is om andere klanten te passeren zonder hen te kruisen. Toch reageert de Franse handelsfederatie eerder terughoudend omwille van de complexiteit van de procedure. Volgens hen winkelt iedereen immers op een andere manier en koopt niet iedereen hetzelfde volume aan.

Of er binnenkort ook een winkelparcours in Belgische supermarkten komt, is nog afwachten. Maar sommige franchisewinkels nemen zelf al acties door een bewegwijzering aan te brengen op de grond. Dat is onder meer het geval bij de Delhaize in Wezembeek.

“Bij Delhaize bekijken we nog of we zo’n winkelparcours gaan invoeren”

“We krijgen regelmatig vragen van klanten over een mogelijke winkelroute”, vertelt Karima Ghozzi, woordvoerster bij Delhaize, aan Gondola. “Op dit moment zijn het echter franchisewinkels die op eigen initiatief zo’n bewegwijzering aanbrengen. Op groepsniveau wordt deze optie sinds enkele dagen uitvoerig besproken. We maken gebruik van de kracht van de Ahold Delhaize-groep en onze kennis in het buitenland om te zien of we deze optie bij onze Belgische vestigingen moeten implementeren. Al zijn er nog wat onduidelijkheden: kan de klant bijvoorbeeld de maximale bezoektijd van 30 minuten respecteren als hij zo’n parcours moet volgen?”

Bij Colruyt is er geen sprake van een winkeltraject. “We voeren regels in aan de kassa, maar niet in de gangpaden. De gangen bij Colruyt Laagste Prijzen zijn een beetje breder dan die van onze andere merken, wat de doorstroom van klanten vergemakkelijkt", aldus Nathalie Roisin.

Ook bij Carrefour ligt een vast winkelparcours niet op tafel: “De primaire filosofie van ons bedrijf is om het vrije verkeer van klanten aan te moedigen. Een winkelparcours is dus momenteel niet aan de orde”, vertelt Aurélie Gerth, woordvoerder bij Carrefour.