AB InBev heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. Niet alleen de winst en de omzet namen toe, maar ook het biervolume kende een sterke groei. Daarom heeft de groep beslist om zijn vooruitzichten voor dit jaar op te trekken.

De moeilijke marktomstandigheden krijgen AB InBev niet klein. Dat bewees de biergigant met de publicatie van zijn resultaten van het derde kwartaal. De groep zag zijn omzet tot 15,1 miljard dollar toenemen, goed voor een stijging van 12,1% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Een groei die onder meer te danken is aan de recente prijsstijgingen en die gedreven werd door goede resultaten op zijn belangrijkste markten: Mexico (+25%), Zuid-Afrika (+25%) en Brazilië (+20,1%). Al deed ook Europa het lang niet slecht met een double-digit groei. Daarnaast groeide het biervolume met 3,7% dankzij de versnelde digitale transformatie en de blijvende vraag van klanten. Dat is meteen ook de hoogste groei dit jaar. Tot slot steeg ook de winst met 6,5% tot 5,3 miljard dollar. Daarmee behaalde de biergigant betere resultaten dan analisten hadden verwacht.

"We hebben dit kwartaal een volumegroei van 3,7% behaald, wat resulteerde in een versnelde stijging van de opbrengsten met 12,1%", reageert Michel Doukeris, CEO van AB InBev. "We zien nog steeds een sterke consumentenvraag naar onze portefeuille en een veerkrachtige biercategorie terwijl we door de dynamische operationele omgeving navigeren. Als gevolg van onze prestaties en het aanhoudende momentum, verhogen we de onderkant van onze EBITDA-vooruitzichten voor 2022." Concreet verhoogt de biergigant zijn winstprognose tot 6 à 8%. Vroeger lag dat nog op 4%.

België

Hoewel er geen concrete cijfers werden vrijgegeven voor de Belgische markt benadrukt Fabio Sala, BU President van AB InBev BeNeFraLux, dat ook België er een goed kwartaal heeft opzitten. “In het derde kwartaal zagen we een herstel van de horeca- en evenementensector, zelfs in vergelijking met de periode vóór COVID-19 en ondanks de aanhoudende uitdagende context”, klinkt het. Concreet stegen de verkoopcijfers met 32% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Daarbij deden ook de festivals hun duid in het zakje: zo werden er meer dan 18 miljoen pintjes gedronken op de meer dan 125 Belgische festivals waarmee AB InBev samenwerkte. “In hetzelfde kwartaal steeg ook het volume in de supermarkten ten opzichte van 2021. AB InBev slaagde er in haar retailmarktaandeel te doen groeien, door een goede focus op BBQ-gelegenheden en zomerse aangelegenheden", besluit Sala.