Het eerste fiscale jaar van de nieuwe structuur van Metro, dat nog maar louter uit voedingsactiviteiten bestaat, laat een stagnatie zien tegenover vorig jaar. Samen met de resultaten kondigt het bedrijf de intentie aan om professionele restaurateurs beter te begeleiden met digitale oplossinge

In zijn eerste fiscale jaar als afzonderlijke entiteit ziet Metro een verhoging van de verkooporders met 0,5%. "Het fiscale jaar 2016/17 was en overgangsjaar. Het was één van de meest bewogen en strategische belangrijke jaren voor Metro. Met de beursintroductie van de nieuwe Metro, hebben we de fundamenten gelegd om meer innovaties te creëren en om te groeien", zegt Olaf Koch, voorzitter van de Management Board Metro AG.

Doel? Restaurateurs helpen met digitale oplossingen

"Ons doel is onze klanten performanter te maken en hen te helpen bij hun dagelijkse werk. We denken dat de digitalisering enorm opportuniteiten brengen, in het bijzonder in de horeca. De meeste restaurateurs hebben nog niet het virus van de digitale oplossingen te pakken. We willen dat veranderen en zijn bezig met het internationaal uitbreiden van onze digitale oplossingen en diensten. 

Overname Pro à Pro

De leveringen van Metro Wholesale hebben het goed gedaan tijdens 2016/2017, met een verhoging van de verkoopcijfers met meer dan 25% in vergelijking met vorig jaar. Vandaag is dat goed voor 15,6% van de totale verkoop. De overname van Pro à Pro (tot dan eigendom van de groep Colruyt) in februari 2017 heeft bijgedragen tot dat succes, geeft de groep aan.

Om de digitalisering van de secteur verder door te zetten, lanceerde Metro ook zijn Metro Accelerator met Techstars. Dat programma zet in op de ontwikkeling van digitale ontwikkelingen in de retail en horeca. De unit HoReCCa Digital heeft pilootprojecten geleid in Berlijn, Parijs, Milaan en Wenen om zo digitale oplossingen te voorzien voor ongeveer 500 klanten in de horecawereld.