Metro Group presteert ondanks de coronacrisis beter dan verwacht. Dat blijkt uit de recente kwartaalcijfers die de groep vrijgaf. 

Volgens de publicatie van de laatste financiële resultaten doet Metro Group het beter dan de markt in zijn belangrijkste landen (Duitsland, Frankrijk, Italië). Het eerste kwartaal van 2020/2021 werd weliswaar beïnvloed door de crisis maar was toch gunstiger dan het derde kwartaal van het voorgaande jaar, het meest "vergelijkbare" kwartaal omdat het de periode van de eerste lockdown omvatte. De verkoop daalde in het afgelopen kwartaal met "slechts" 11,2%, tegenover 17,4% in Q3 2019/2020. In totaal behaalde de Duitse groep in het eerste kwartaal een omzet van 6,3 miljard, tegenover 7,5 miljard in het eerste kwartaal van vorig jaar. De aangepaste EBITDA bedroeg 114 miljoen euro (- 23% tegenover vorig jaar). 

"Zoals verwacht, werd ons eerste kwartaal beïnvloed door de tweede coronagolf. Metro was hier goed op voorbereid, zodat de dalingen minder uitgesproken waren dan in de eerste golf. Onze belangrijkste markten, zoals Duitsland, Frankrijk en Italië, groeien nog steeds boven het marktniveau (...) Dit bevestigt onze veronderstellingen en wij bereiden ons voor op een terugkeer naar normale bedrijfsactiviteiten, ook al zal COVID-19 onze activiteiten in de komende maanden nog steeds beïnvloeden," verklaart Christian Baier, medevoorzitter en financieel directeur van Metro. 

West-Europa, het hardst getroffen

Terwijl de verkoop in de horecasector in het eerste kwartaal van dit jaar aanzienlijk is gedaald, is de verkoop via de retail en SCO-klanten (Self Check Out) positief verlopen. West-Europa (exclusief Duitsland) blijft echter de zwaarst getroffen regio, met een daling van de like-for-like omzet met 23,7%. Dit resultaat is toe te schrijven aan de strenge coronamaatregelen die zijn ingevoerd in vele landen, waar de horeca tot stilstand is gekomen.

Metro is echter optimistisch over de toekomst en mikt op een omzet "die iets lager ligt dan vorig jaar". De groep verwacht een langzame evolutie waarin het bedrijf zich weer zal herstellen.