Het gaat goed met de parafarmacie Medi-Market en de apotheek Pharmaclic, heel goed zelfs als we de laatste cijfers en verwachtingen van het bedrijf mogen geloven. Dit jaar opent de keten 20 nieuwe winkels, goed voor 120 nieuwe jobs. Al zal de kaap van 200 miljoen euro aan omzet pas in 2020 bereikt worden. Dat meldt L’Echo.

Sinds zijn intrede op de markt, haalt Medicare-Market zich de woede van veel traditionele apothekers op de hals. Goedkope prijzen, een uitgebreider gamma en een verbeterde winkelervaring, het concept breekt volledig met dat van traditionele apotheken. De prijzen van zijn parafarmacie afdeling (Medi-Market) en zijn apotheekafdeling (Pharmaclic) liggen gemiddeld 2O tot 25% lager dan bij de concurrentie. Het is dan ook niet verrassend dat het bedrijf de meningen verdeeld en zo een groep tegenstanders doet ontstaan die zegt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Toch lijkt de Belgische consument het concept wel te smaken en dat toont zich duidelijk in de resultaten van het bedrijf.

200 miljoen omzet in 2020

In 2017 behaalde Medicare-Market, dat toen 15 parafarmacie-winkels en 8 apotheken telde, een omzet van 51 miljoen euro, ofwel een groei van 76%. “We zijn verrast door ons succes dat zelfs onze stoutste verwachtingen overtreft. In België, zouden we de kaap van 200 miljoen euro bereiken in 2020, en als we kijken naar de evolutie die we al gemaakt hebben, hoop ik zelfs dat we die grens kunnen overschrijden”, vertelde Yvan Verougstraete, oprichter en gedelegeerd bestuurder van Medicare-Market aan L’Echo.

70 winkels in 2020

Om die groei te ondersteunen, heeft het bedrijf zijn kapitaal verhoogd tot 11 miljoen euro. Met die investering wil Medicare-Market zijn bedrijvenpark uitbreiden en ook zijn online verkoop ontwikkelen. In totaal wil het bedrijf dit jaar nog 20 nieuwe winkels openen. Zo wil Mediacare-Market op het einde van het jaar 27 parafarmacie-winkels en 16 apotheken bezitten, goed voor een totaal van 43 verkooppunten. Dankzij die uitbreiding komen er 120 jobs vrij.

En volgens Medicare-Market is het einde van hun succes nog lang niet in zicht. Zo wil het bedrijf tegen 2020 zo’n 70 winkels hebben in België. Ter herinnering, in 2014 lag dat aantal nog op 20 winkels. De groep wil mogelijk ook uitbreiden naar het buitenland, al is daarover nog niets concreets beslist.

Nochtans blijft Medicare-Market, sinds zijn intrede op de markt,  herhalen dat er te veel apotheken zijn in België: België telt immers 1 apotheek per 2.200 inwoners, in tegenstelling tot Frankrijk dat slechts 1 apotheek heeft per 3.300 inwoners. Spreekt het bedrijf hier zichzelf nu niet tegen? “We moeten apotheken aanpassen aan de evolutie van de maatschappij. Bij de meeste huishoudens werken beide partners. De toegang tot de zorg moet daarom dus dichter bij het werk liggen dan bij de woning”, verklaart de oprichter van Medicare-Market aan L’Echo.

"Het best georganiseerde kartel van België"

Nochtans zal dat nieuwtje de gemoederen bij zijn tegenstanders niet bedaren. Yvan Verougstraete pakt de traditionele farmaciesector namelijk nogal hard aan…Tijdens onze eerste ontmoeting in 2015 omschreef hij de sector als “het best georganiseerde kartel van België”, aangezien de wet een maximumtarief voorziet om te voorkomen dat de prijzen in een belangrijke sector als de gezondheidszorg de pan uit zouden swingen, aldus Verougstraete. “Dat blijft echter een maximum. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, kun je niet-terugbetaalde geneesmiddelen perfect goedkoper verkopen. Door je manier van werken te verbeteren en goed te onderhandelen met de labo’s, kun je de prijs van dit soort medicijnen met gemiddeld 20% laten dalen. Dat is dan ook onze doelstelling. Als je dit berekent over de gehele markt, kom je tot een enorm bedrag. De Belgen kunnen op die manier elk jaar meer dan 250 miljoen euro uitsparen!”

Afgelopen juni lanceerde het bedrijf een campagne waarbij enkele feiten werden bevestigd. Zo benadrukten ze dat 99% van de apotheken de maximum aanbevolen verkoopprijs hanteren bij geneesmiddelen. Daarnaast vond 87% van de Belgen de niet-terugbetaalde geneesmiddelen te duur en stak 25% van hen al de grens over om goedkopere niet-terugbetaalde geneesmiddelen te kopen, klonk het in de campagne.

Herontdek onze reportage: Medi-Market, bedreiging of uitdaging?