Maxi Zoo wil in de komende drie jaar zo’n 30 nieuwe winkels openen in ons land, bovenop de 55 verkooppunten die de winkelketen voor dierenbenodigdheden al heeft. “We willen marktleider worden in België”, zegt François Valdivieso, country manager België.

Maxi Zoo stelde onlangs aan de drukke Boomsesteenweg in Aartselaar een nieuw winkelconcept voor, op een oppervlakte van zo’n 900 vierkante meter. De dierenspeciaalzaak wil er vooral beleving creëren, maar ook een uitgebreid assortiment aanbieden. Er zijn 20 à 30% meer SKU’s dan in een gewone winkel. “Dit concept is moderner, met veel ruimte. De voeding staat meestal achteraan de winkel, vooraan meer non-food en leuke spullen voor huisdieren. Het is heel overzichtelijk, mensen krijgen een goed overzicht wanneer ze de winkel binnenstappen, je ziet bijna alles, alle rayons die we hebben”, zegt François Valdivieso. “We zullen dit jaar vijf winkels naar dit concept uitgerold hebben, volgend jaar hebben we tien winkels in de pijplijn zitten, naast een tiental winkels die heringericht worden.” 

Het maakt deel uit van de ambitie van de dierenspecialist om marktleider te worden in België. Vooral buiten Vlaanderen wil het meer poot aan de grond krijgen. “We hebben heel weinig winkels in Brussel en Wallonië, daar gaan we verandering in brengen. We worden een nationale speler. We gaan in de komende drie jaar een 30-tal nieuwe winkels openen. We hebben natuurlijk ook nog plaatsen in Vlaanderen waar we willen aanwezig zijn, maar 80% van de nieuwe winkels zal er komen in de hoofdstad en het zuiden van het land. We maken deel uit van het Duitse Fressnapf, dat zo’n 2.000 winkels heeft in Europa. Op bijna alle markten waar we aanwezig zijn, zijn we nu al marktleider. Dat is ook het doel in België. De markt van de dierenbenodigdheden groeit, vooral omdat mensen steeds meer het beste willen voor hun huisdier. Daarom doen ze steeds meer een beroep op een echte specialist.”