De Aziatische speciaalzaak Amazing Oriental opende in Antwerpen zijn eerste Belgische filiaal. Een gesprek met Martin Chan, managing director van Oriental Holding Europe, over de Aziatische keuken, het verleiden van de Belgische consumenten en de aantrekkingskracht van stinkend fruit.

“Ik ben een tijd kok geweest, maar dat vond ik een beetje saai. Ik wou mijn dagen niet slijten in een keuken”, zegt Martin Chan terwijl hij in de trendy eethoek van de Antwerpse Amazing Oriental-winkel van een cappuccino slurpt. Als tienjarige kwam hij met zijn ouders vanuit Hongkong naar Nederland. Zijn vader werkte als scheepskok en kreeg het aanbod om een Chinees restaurant te starten in Nederland. “Ik werkte als kok in het restaurant van mijn ouders, maar studeerde af als bouwkundig ingenieur. Mooie gebouwen neerzetten, dat leek me leuk. Ik heb een tijdje als ingenieur gewerkt, maar ik vond dat op de duur ook saai. Ik zat te veel op kantoor. Ik ben een ondernemer, zoals wel meer Chinezen. Ik wil dingen doen. Ik was begonnen met het importeren van voeding uit Azië toen ik gevraagd werd om de Rotterdamse winkel van Amazing Oriental te leiden.” Hij glimlacht. “Ik ben bij foodretail gebleven. Dertig jaar later doe ik het nog altijd. Het is superleuk.”