
- Wie stuit de opmars van low cost-retailers?
- Interviews met Wibra en Primark
- Dossiers: drinks, bier, alcohol(vrij), kaas, zoute snacks ...
Vorig jaar hebben gezinnen meer dan een kwart meer uitgegeven aan maaltijdboxen dan in 2020, blijkt uit een rapport van betaalspecialist Cake. Dat gaat ten koste van supermarkten: zij moeten op jaarbasis een aanzienlijk deel van hun omzet afstaan aan maaltijdboxen.
Maaltijdboxen blijven een sterke groeier binnen de voedingsaanopen. In 2020 was er meer dan een verdubbeling tegenover het jaar ervoor (111%), vorig jaar was er nog eens een groei van meer dan een kwart (26,6%), toont een rapport van betaalspecialist Cake. Twee spelers hebben in vergelijking met vorig jaar de markt duidelijk in handen genomen: HelloFresh en Foodbag. Het groeiende succes van maaltijdboxen heeft ook impact op andere uitgaven: supermarkten moeten op jaarbasis een aanzienlijk deel van hun omzet afstaan. De uitgaven voor slagerijen (-36,8%), boodschappen (-15%) en fast food (-7%) dalen. Supermarkten voelden vorig jaar niet alleen de opmars van de maaltijboxen, maar ook de heropening van horeca heel sterk, blijkt uit het rapport. Het aandeel supermarktuitgaven daalde tot 62,6% in juli. Het aandeel van supermarkten in de uitgaven ligt in december 2021 maar liefst 10% lager dan in januari. Binnen voedingsaankopen zijn maaltijdboxen overigens niet de grootste groeier: afhaalmaaltijden groeien sterker, met 49,7%.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?