
iStock
iStock
Het Britse modemerk Burberry heeft het moeilijk. Het zag zijn omzet in het voorbije jaar met 15% dalen en incasseerde een nettoverlies van 66 miljoen pond. Als gevolg daarvan gaat het bedrijf mogelijk zo’n 1.700 banen schrappen.
Luxemerken staan onder druk. De economische omstandigheden in China, de belangrijkste groeimarkt voor veel luxemerken, vallen tegen, waardoor Chinezen de knip de beugel houden. Luxe is daar één van de eerste slachtoffers van. Daar mag ook Burberry ondervinden: het zag zijn omzet in het gebroken boekjaar 2024, dat begint in maart, met 15% dalen. Het leed een verlies van 66 miljoen pond, tegenover 383 miljoen pond winst een jaar eerder. Het bedrijf moet de broekriem aanhalen en wil 60 miljoen pond besparen, bovenop de al eerder aangekondigde besparingen. Dat zou kunnen betekenen dat er 1.700 banen geschrapt worden, meldt het vandaag. In totaal telt het bedrijf 9.300 werknemers. Eén op vijf banen zijn dus bedreigd. De meeste ontslagen zouden vallen in het hoofdkantoor in het VK, maar ook in winkels kan de impact mogelijk te voelen zijn. Naast de moeilijke economische situatie in China leven luxeconcerns ook in grote onzekerheid rond de importheffingen van Amerikaans president Donald Trump en de reacties daarop.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?