Dit voorjaar kreeg Philip Morris Belgium & Luxembourg met de Kroaat Lovre Tudor een nieuwe country manager. Lovre, die 20 jaar lang in diverse rollen voor PMI werkte in zijn thuisregio, heeft een eigen kijk op de manier waarop we kunnen omgaan met roken (en met betere alternatieven).

Kroatië, Bosnië & Herzegovina, Slovenië: het zijn heel andere markten. Toch is de ervaring die Lovre Tudor daar opdeed nuttig voor zijn taak als country manager voor België en Luxemburg, vindt de 42-jarige Kroaat. “De communicatie in die landen staat nog niet op hetzelfde peil als hier”, zegt hij. “In België loopt de transitie naar rookvrije producten zeer sterk achter op de rest van Europa, wat toch een enigszins onthutsende vaststelling was.”

Wat zijn uw ambities voor de Belgische en Luxemburgse markt?

Ons belangrijkste doel is om zo snel mogelijk een einde te maken aan sigaretten, door steeds meer volwassen rokers de mogelijkheid te bieden om naar minder schadelijke nicotineproducten over te schakelen. In vergelijking met de rest van Europa en de wereld, hebben België en Luxemburg nog allebei een lange weg te gaan naar een rookvrije toekomst. Het rookvrij traject is hier net begonnen, met IQOS en VEEV in Luxemburg en VEEV in België, maar we kijken ernaar uit om nog verdere kansen te creëren in beide markten om onze portfolio te verruimen.

Philip Morris Belgium & Luxembourg
©

Philip Morris Belgium & Luxembourg

Uw aantreden ging gepaard met de beperking, sinds 1 april, op de uitstalling en verkoop van tabaksproducten…

De nieuwe beperkingen zijn moeilijk voor retailers en de hele sector. Het maakt de markt complexer, vereist extra investeringen en leidt tot minder verkoop voor de retailers … maar volgens ons niet tot minder rokers. Waarom niet? Omdat we zien dat met al de verstrengende maatregelen rokers niet noodzakelijk stoppen met roken, maar steeds vaker toevlucht zoeken tot de illegale markt waar producten gemakkelijker te verkrijgen en goedkoper zijn.

Desalniettemin blijven we nauw samenwerken met onze partners om ook deze uitdaging aan te pakken, met oplossingen specifiek voor hun verkooppunt. Winkels groter dan 400 m2 verliezen omzet door het verbod, kleinere winkels kunnen daar hun voordeel mee doen. België heeft een van de strengste tabaksreguleringen ter wereld, terwijl het roken de afgelopen jaren stabiel bleef. België kan leren van landen waar het roken echt is teruggedrongen en volwassen rokers al in groten getale zijn overgeschakeld naar producten met een lager gezondheidsrisico zoals IQOS. Het uitstalverbod, in combinatie met het reclameverbod, maakt het moeilijker voor rokers om betere producten te leren kennen en houdt dus in feite het roken in stand.

Hoe anders is dat in landen waar u tot nu heeft gewerkt?

Men lijkt er de marktdynamiek iets beter te begrijpen en overlegt meer met consumenten, retailers en producenten. Verbieden doet mensen naar illegale producten grijpen. Wie daarin heel ver ging, kwam daar vaak op terug. In Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Japan verschoof de vraag van consumenten naar producten met een lager risico en is het roken van sigaretten in vrije val. België en Nederland kiezen voor beperkingen en belastingverhogingen. Het roken blijft stabiel, de illegale handel explodeert, de staatsinkomsten dalen en de legale handel lijdt. Winkels waar volwassen rokers hun sigaretten kopen, kunnen volgens ons een cruciale rol spelen in een verschuiving. Zij kunnen rokers laten kennismaken met alternatieven en hen informatie en begeleiding bieden om over te stappen. Bij zo’n aanpak wint iedereen: de handel ziet omzet niet verschuiven naar de zwarte markt, de consument krijgt toegang tot cruciale informatie en minder schadelijke producten, de volksgezondheid zal het aantal rokers en de schade door het roken zien dalen.

Kansen en oplossingen voor retailers

Welke rol kan PMI spelen in zo’n nieuw beleid?

Die van business partner, door ondersteuning te geven op basis van onze kennis en ervaring. Wij zeggen: stel altijd de consument centraal! Er is geen one-size-fits-all oplossing. Het is duidelijk dat winkels kleiner dan 400 m2 meer aandacht zullen krijgen. Retailers worden de enige bron van informatie voor de consument! In een snel evoluerende markt weten retailers niet altijd wat ze verkopen en weten consumenten niet waar ze betrouwbare informatie kunnen vinden. Als retailers niet proactief mogen handelen, moeten ze op zijn minst voldoende kennis hebben om vragen te beantwoorden.

Onthutsend om te zien hoe België achterloopt op de rest van Europa.

Lovre Tudor
country manager van Philip Morris Belgium & Luxembourg

VEEV en e-sigaretten

Wat moeten we weten over VEEV?

VEEV One is onze nieuwste, intuïtieve pod-gebaseerde vape. Hoogwaardig en multisensorisch smaakgenot, bovendien recyclebaar, voor een goede prijs. Volwassen rokers krijgen de kans om brandbare sigaretten achter zich te laten door over te stappen op vaping. In juni 2025 krijgt het portfolio uitbreiding met producten met minder nicotine. VEEV biedt zo een breed scala aan smaken en nicotineniveaus aan. Wat VEEV zo bijzonder maakt is de combinatie van meerdere functies. Het laag e-liquid detectiesysteem is ontworpen om een verbrande smaak te voorkomen. VEEV beschikt over een krachtige batterij en een batterijniveau-indicator en we gebruiken hoogwaardige materialen, met een aluminium behuizing die duurzamer is en zorgt voor een betere ervaring. We werken trouwens samen met retailers voor ons CARE-programma, voor informatie en eventuele vervanging.

Hoe ziet jullie huidige portfolio eruit?

Sinds de lancering in april 2024 breiden we ons assortiment voortdurend uit met extra tabaks-, menthol- en fruitsmaken. Zo spelen we in op de wensen van volwassen rokers die op zoek zijn naar een beter alternatief voor sigaretten. Daarnaast komen we ook tegemoet aan de behoeften van mensen die overstappen op vapes en consumenten die een multisensoriële ervaring zoeken met vertrouwde én nieuwe smaken. Ook ontwikkelden we een apparaat en een kit die wegwerpvapes vervangen en op termijn duurzamer zijn. We werken bovendien samen met Recupel voor de inzameling van gebruikte toestellen en pods.

Consumentengedrag en productassortiment

Hoe trouw zijn vapegebruikers aan een specifiek merk?

We zien een grotere merkloyaliteit bij pods dan bij wegwerpvapes. Een goede user experience, de brede beschikbaarheid van pods én innovatie op het vlak van smaken: VEEV One heeft het allemaal. Het breed scala aan smaken is nodig om volwassen gebruikers hun smaak te laten vinden. Eigenlijk kunnen we de gebruikers opsplitsen in twee groepen. De ene groep houdt vast aan tabak en menthol, de tweede groep geeft de voorkeur aan fruitige varianten – en staat meer open om te experimenteren en nieuwe smaken te ontdekken.

En als u de voordelen van VEEV mag samenvatten …?

Het gebruiksgemak van het pod-systeem, de geavanceerde technologie, een goede user experience en een groeiend portfolio van smaken: wij geloven in dit geweldige product. Samen met de jarenlange nauwe samenwerking met onze Belgische retailers is dat een perfect recept voor het succes van VEEV in België.

Philip Morris Belgium & Luxembourg
©

Philip Morris Belgium & Luxembourg

Key Facts

  • In België en Luxemburg is het rookvrij traject net begonnen, met IQOS en VEEV in Luxemburg en VEEV in België.
  • Winkels groter dan 400 m2 verliezen omzet door nieuwe regels, kleinere winkels kunnen daar hun voordeel mee doen.
  • Verbieden doet mensen naar buitenlandse of illegale producten grijpen, waarover de overheid geen enkele controle heeft of accijnzen int.
  • Retailers worden de enige bron van informatie voor de consument.