Het Belgische Lotus Bakeries heeft bekend gemaakt dat het een strategisch partnership aangaat met Natural Balance Food, een Britse producent van ‘wholefood’ tussendoortjes. Lotus neemt een belang van 67% in het bedrijf, een deal die goed is voor meer dan 80 miljoen euro.

Natural Balance Food (NBF) is bij ons niet echt bekend, maar in het VK heeft NBF de laatste 3 jaar haar verkoop verdrievoudigd, voornamelijk gedreven door de groeiende vraag naar natuurlijke producten in de Britse supermarkten. NBF is specialist in lactose-, tarwe- en glutenvrije koekjes met merken zoals Nākd en Trek. Hoewel het bedrijf nog maar sinds 2004 bestaan, bedroeg de netto omzet van NBF vorig jaar 20 miljoen Britse pond (28 miljoen euro) en wordt verwacht ongeveer 33 miljoen Britse pond (46 miljoen euro) te bedragen voor het huidige boekjaar.

Lotus heeft ruim 67% van de aandelen in Natural Balance Foods verworven van externe, niet-actieve investeerders terwijl de Oprichters het merendeel van hun aandelen behouden. Beide partners, Lotus en de oprichters van NBF, beschouwen de transactie als "het bundelen van hun krachten op lange termijn". In het nieuwe partnership is er een duidelijke afspraak dat het DNA van de merken ongewijzigd zal blijven. De prijs die werd betaald vertegenwoordigt ongeveer 1,8 keer de verwachte netto omzet van het huidige boekjaar. Goed voor meer dan 80 miljoen euro, becijferde zakenkrant De Tijd.

"Complementair portfolio"Lotus haalt met dit parternship natuurlijk een pak interessante knowhow binnen om in te spelen op de opkomende trend en vraag naar alternatieve ‘wholefood’ producten. Jan Boone, CEO van Lotus, is dan ook opgetogen met deze samenwerking: “Tot nu toe heeft Lotus Bakeries als groep voornamelijk de focus gelegd op het traditionele segment van koekjes. We beseffen evenwel dat er wereldwijd een groeiende vraag is naar gezonde, onbewerkte en smaakvolle alternatieven. De Nākd en Trek merken, die complementair zijn aan onze huidige producten- en merkenportfolio, zullen ervoor zorgen dat Lotus voor elk wat wils heeft. Elk sterk merk heeft zijn eigen persoonlijkheid, specifiek DNA en eigen consumenten. In dat verband zal Lotus de identiteit en kenmerken van zowel de Nākd als Trek merken respecteren en behouden, zoals wij dat in het verleden ook hebben gedaan voor de Peijnenburg, Dinosaurus, Annas Pepperkakor en Snelle Jelle merken, terwijl we terzelfdertijd ons uniek vermogen om groei te stimuleren zullen inzetten.”