Vorig jaar genereerde Van de Velde een geconsolideerde omzet op vergelijkbare basis (inclusief seizoensleveringen) van 211,4 miljoen euro, tegenover 191,2 miljoen euro in 2021. Dat is een stijging van 10,6%. De brutobedrijfswinst van de groep nam toe in gelijkaardige verhoudingen: met 10,8% tot 58 miljoen euro. Deze vertegenwoordigt 27,4% van de omzet en is stabiel ten opzichte van 2021. Wat de nettowinst van Van de Velde betreft, die werd opgetrokken tot 36,8 miljoen euro, een toename van 14,9%. “Als je die afzet tegen het precoronaniveau (2019) zien we een groei van onze omzet van 7 procent”, merkte CEO ad interim Karel Verlinde op in De Tijd. “We kunnen zeggen dat 2022 sinds lang weer een normaal jaar was.”

Dit jaar is Van de Velde van plan om hetzelfde traject te volgen. “We hebben de laatste jaren aangetoond dat in een moeilijk economisch klimaat onze sterkte in onze langetermijnvisie ligt. Rekening houdend met de onvoorspelbare context waarin we ons bevinden heeft Van de Velde de ambitie om zich het komende jaar te focussen op de lange termijn en het verderzetten van de uitvoering van het strategisch plan”, bevestigde het bedrijf. Dat houdt onder andere consequente investeringen in, zowel in de verkoopkanalen van de groep als in het atelier in Tunesië of nog in het distributiecentrum in Wichelen. Dit jaar is er bovendien een nieuw aandeleninkoopprogramma gelanceerd voor een maximaal bedrag van 15 miljoen euro.