Na een conflict van meer dan een jaar komt er einde aan het prijsconflict tussen de Duitse discounter Lidl en snoepfabrikant Haribo. Dat meldt het vakblad Lebensmittel Zeitung.

Haribo keert (geleidelijk) terug in de schappen van supermarktketen Lidl. De twee bedrijven hebben een overeenkomst bereikt in hun onderlinge geschil, zo bevestigden ze aan Lebensmittel Zeitung. De snoepfabrikant leverde sinds april 2023 wereldwijd niet meer aan de discounter, na een geschil over prijzen. “We kunnen de samenwerking met Haribo in Duitsland en de geleidelijke verschijnen van Haribo-producten in onze winkels bevestigen”, vertelde Lidl aan het Duitse tijdschrift. Haribo-snoepjes maken binnenkort ook hun comeback in Belgische winkels. “We starten binnenkort met de verkoop van Haribo-producten”, bevestigt Julien Wathieu, Franstalig woordvoerder van Lidl België, aan Gondola. “Vanaf week 22 (27 mei tot 2 juni) zullen we de perziken, kersen, Starmix en gummibeertjes van Haribo op voorraad hebben. Twee andere kassaproducten volgen een paar weken later.” Zoals Lebensmittel Zeitung uitlegt, heeft Lidl de afwezigheid van het beroemde merk gecompenseerd door snoepgoed te verkopen onder zijn eigen merk: Sweet Corner. Het tijdschrift wijst er wel op dat dit niet heeft kunnen verhinderen dat de snoepverkoop van de retailer het minder goed deed dan de gehele markt. Wat Haribo betreft, zag de fabrikant dat zijn Duitse concurrent ‘Katjes’ van de situatie profiteerde. Dit soort conflicten komt regelmatig voor in supermarkten. Afgelopen januari nog kon de Nederlandse supermarktketen Jumbo geen akkoord bereiken over de inkoopprijzen van Haribo-snoep en Coca-Cola-frisdrank.