Discounter Lidl heeft zijn sollicitatieprocessen volledig gedigitaliseerd. De 74 verkoopmanagers die sinds een half jaar met een iPad zijn uitgerust, maken nu gebruik van een nieuwe e-Recruiting applicatie. Die moet jaarlijks tot 40.000 cv’s helpen verwerken. Met de volledige digitalisering wil Lidl zijn aanwervingsprocessen voortaan sneller en meer efficiënt laten verlopen.

De HR-diensten van Lidl verwerken jaarlijks tot 40.000 cv’s voor verkoopprofielen, gaande van kassiers-aanvullers, en filiaalleiders tot jobstudenten en stagiairs. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met de verkoopmanagers die de geschikte kandidaat voor hun winkel uiteindelijk weerhouden. Verkoopmanagers bij Lidl staan in voor vier tot vijf winkels. Om de beperkingen van de papieren administratie op te lossen, heeft de supermarktketen besloten de opvolging van zijn sollicitatieprocessen volledig te digitaliseren. Voortaan worden de kandidaturen opgevolgd in een gesloten online interface via de zelf ontwikkelde e-Recruiting applicatie.

De voordelen zijn legio. Naast efficiëntie en snelheid, brengt deze digitalisering gebruiksgemak en betere gegevensbescherming met zich mee. “De snelheid waarmee we de kandidaturen kunnen evalueren en beantwoorden, draagt bij tot ons positief werkgeversimago en is in lijn met onze klantgerichtheid”, legt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit. “Daarnaast is het een bijkomende investering in het werkcomfort van de verkoopmanagers, die we maximaal willen faciliteren zodat ze zich ten volle op het winkelmanagement kunnen concentreren.”

De e-Recruitment app staat op de iPad van alle verkoopmanagers. Via de app behouden ze het overzicht van de vacatures in de winkels die ze onder hun hoede hebben. De HR-diensten van Lidl verzorgen een eerste screening en sturen alle geschikte kandidaten door. Via dezelfde app kan de verkoopmanager vervolgens het beheer van zijn agenda doorgeven aan de HR-medewerker en communiceert hij zijn positieve of negatieve feedback op de sollicitatiegesprekken.