Lidl heeft vorig jaar in België een verlies geboekt van 51,2 miljoen euro, meldt De Standaard vrijdag. Volgens de krant staan zowel de omzet als de marges van de hard discounter onder druk.

Voor elke 100 euro omzet die Lidl België vorig jaar behaalde, verloor het bedrijf 1,94 euro netto, aldus De Standaard, die eraan toevoegt dat dit een ongekend tekort is voor de discounter. In totaal bedragen de verliezen in ons land 51,2 miljoen euro. De krant meldt ook dat de omzet van Lidl in België met 2,2% is gedaald tot 2,59 miljard euro, met een exploitatieverlies van 47,1 miljoen euro, tegenover 7 miljoen euro een jaar eerder. Per gewerkt uur daalde de omzet overigens met 6%. We hebben contact opgenomen met Lidl, maar het bedrijf wilde geen commentaar geven op deze resultaten. Hoewel de plotselinge inflatiestijging de consumenten inderdaad in de armen van de discounters drijft, lijken ze niet immuun voor de huidige crisis. Retailers ondervinden inderdaad veel problemen met het doorberekenen van de vele kostenstijgingen waarmee ze worden geconfronteerd, aangezien het inflatiepercentage van de prijzen van levensmiddelen het afgelopen jaar lager was dan het algemene inflatiepercentage. Een situatie die zowel voor grote ketens als voor zelfstandigen en franchisenemers moeilijk vol te houden is.