De bake-offcategorie, ofwel voorgebakken bakkerijproducten, heeft zich nog niet hersteld van een ingewikkeld 2020. De spelers in de sector getuigen van een “beter 2021 ondanks het moeilijke klimaat”.

De bake-offmarkt is een van de weinige die niet heeft geprofiteerd van het hamstereffect dat sinds het begin van de gezondheidscrisis is waargenomen. Daar zijn vele redenen voor: sommige klanten zijn dagelijks naar hun bakkerij blijven gaan, terwijl andere liever geen bulkproducten, waaronder brood, kochten. Aangezien de winkels de afgelopen twee jaar over het algemeen minder vaak werden bezocht, waren brood en andere verse bakkerijproducten per definitie al minder populair. Nielsen geeft geen cijfers voor de bake-offcategorie, maar wanneer we de vraag aan de betrokkenen in de sector stellen, lijkt de algemene context zeer gespannen. “Het jaar 2020 was inderdaad ingewikkeld, maar we kunnen zeggen dat 2021 al beter was”, zegt Arnaud Florenville, managing director van Délifrance Benelux. “Het herstel was vooral merkbaar vanaf mei 2021, toen de consumenten weer besloten om geld uit te geven. In het algemeen was de tweede helft van 2021 gunstiger in die zin dat de mensen zich aanpasten aan een lange gezondheidscrisis en daarom bepaalde gewoonten weer opnamen. Dit gezegd zijnde, is de koortsachtige context niet alleen te wijten aan de gezondheidscrisis. Sinds mei worden we geconfronteerd met een ander probleem, namelijk de inflatie van de grondstofprijzen, waaronder granen en meel, en meer in het algemeen de stijging van de prijzen. Ik denk met name aan de prijzen van de verpakkingen. Deze inflatie heeft grote gevolgen gehad voor ons bedrijf.” Die moeilijke context wordt ook gedeeld door Vandemoortele, dat onder het merk Croustico actief is in de bake-offafdeling. “In 2021 bleven de buurtwinkels in de centra van de grote steden het moeilijk hebben, terwijl impulsaankopen en on the go producten onder druk bleven staan, mede door thuiswerken”, aldus Jelle Quirynen, brand & shop concept coordinator bij Croustico. “We constateerden ook zeer matige cijfers in de benzinestationssector. De verandering van de consumptiegewoonten heeft echter ook een positief effect gehad: ons klantenplatform wordt steeds meer gebruikt en we zijn ook virtuele sessies gestart om klanten te inspireren en bakkers op te leiden.”