Het is opnieuw zover: karton- en verpakkingsspecialist Smurfit Kappa presenteert op de Innovation & Sustainability Awards zijn beste en knapste producten. Een uniek moment van inspiratie voor collega’s en klanten.

Het mooiste, knapste, beste, duurzaamste en creatiefste van Smurfit Kappa Benelux: het komt allemaal samen in de Innovation & Sustainability Awards, een competitie waar 17 Belgische en Nederlandse vestigingen van de Europese marktleider aan mee doen. Er zijn in totaal negen categorieën, waarbij alles draait rond innovatie en duurzaamheid. “Bij innovatie gaat het om consumer packaging, e-commerce packaging, displays, industriële verpakking en retail ready packaging”, zegt Frank Sinnige, customer experience & innovation director. “Bij sustainability draait het rond duurzame processen, duurzame producttoepassingen, een duurzame supply chain en impact op de samenleving. Bij dat laatste proberen we iets terug te doen voor de samenleving, bijvoorbeeld door een kunstproject te steunen, zoals we onlangs deden in Turnhout.”

De Innovation & Sustainability Awards zijn opgevat als een competitie, waarbij de twee beste in elke categorie naar een Europese finale gaan. Toch zijn ze veel meer dan dat, legt Frank Sinnige uit. “Het maakt heel veel los bij onze medewerkers en klanten, die er nauw bij betrokken zijn. Ze worden geïnspireerd om mee te doen. Het is een erkenning voor hun harde werk. Klanten zien wat er in verschillende afdelingen gemaakt wordt en raken geïnspireerd. ‘Hé, geweldig bedacht.’ Het is ook een bron van inspiratie voor onze designers. We lijsten alle ontwerpen op in een digitale tool, met alle gegevens erbij: welk probleem de klant opgelost wilde zien, met welke gedachte het gemaakt werd en welke keuzes er gemaakt werden. In elk land is er een ‘experience center’ waar de beste ontwerpen en verpakkingen te zien zijn. Voor de Benelux is dat gelegen in Oosterhout, nabij Breda, vlak bij de Belgische grens. Ze worden ook samengebracht op onze website.”

Toonbankverpakking P&T Chocolate & Presents: deze retail ready verpakking zorgt ervoor dat de chocolatier zijn geschenkverpakkingen met chocolade altijd mooi kan presenteren.

Niemand is beter geplaatst om in te schatten wat de nieuwste trends en evoluties zijn in de verpakkingswereld, zeker niet als je weet dat Smurfit Kappa het voortouw neemt in duurzaamheid, een thema dat meer dan ooit hoog op de agenda staat. “De hele discussie rond de plastic soep, daar kan je niet meer omheen”, zegt Sinnige. “Klanten bekijken hoe ze met zo weinig mogelijk materiaal – en dan vooral zonder plastic – kunnen werken.” Evelien Broers, business insights specialist: “De consument vraagt daar steeds meer om, met name in de retail is dat belangrijk. Zeker in die sector denken we heel goed mee met onze klanten om te zien hoe we het gebruik van plastic kunnen verminderen.” Vooral voor het bewaren van (verse) producten is dat vaak niet evident, omdat er niet mag ingeboet worden op kwaliteit, maar ook daar gaat Smurfit Kappa op zoek naar werkbare oplossingen.

Evelien Broers ziet nog twee andere belangrijke trends in de retail: premiumization en differentiatie. Het eerste duikt onder meer duidelijk op bij chocolade en bier, waar speciale degustatiemomenten en verpakkingen een belangrijke rol spelen. Smurfit Kappa telt in de Benelux niet minder dan 70 designers die zich toeleggen op specifieke verpakkingen en/of displays waarmee merken en retailers zich kunnen onderscheiden bij consumenten. Evelien Broers: “Er is in de supermarkt een heel groot aanbod te vinden van verwenproducten zoals bier en chocolade. De consument loopt daar bijna in verloren. Merken moeten ervoor zorgen dat ze zoveel mogelijk in het oog springen en dat de klant geprikkeld wordt. Daar hebben we expertise in.” Frank Sinnige: “We zien een duidelijke groei van heel geavanceerde displays die impulsaankopen stimuleren. Daar zitten echt pareltjes bij. We hebben bijvoorbeeld een display gemaakt voor de introductie van een nieuwe ijslolly, waarbij de display midden in de winkel om de vrieskist heen staat.”

Vaderdag giftpack Davo: bierbrouwer Davo was op zoek naar een giftpack voor vaderdag dat nét even anders was dan de 'normale geschenkverpakking', waarbij het ontwerp van het etiket en de kroonkurk mooi tot zijn recht komen.

Frank Sinnige ziet nog een andere trend: automatisering, iets wat vooral bij bedrijven in West-Europa een hot topic is. “Loonkosten zijn een belangrijke factor voor bedrijven in de Benelux. Dat is een van de redenen waarom we automatisering meer dan elders zien opduiken. Daarnaast is het in Nederland, en ook in België, moeilijk om de juiste arbeidskrachten te vinden. Er is schaarste op de arbeidsmarkt, toch zeker voor bepaalde profielen, zoals handarbeiders. Om die reden denken we mee over hoe we arbeidsintensieve processen efficiënter kunnen laten verlopen. We kunnen verpakkingen zo ontwerpen dat het inpakken in de fabriek veel sneller gaat of geautomatiseerd kan worden. Voor vrachtwagenfabrikant Scania bijvoorbeeld creëerden we een verpakking voor voorruiten van vrachtwagens. In plaats van 8 minuten kunnen ze nu in 1 minuut en 40 seconden inpakken. Dat is een enorme besparing. Ik ben er zeker van dat we die denkoefening met heel veel klanten kunnen maken, ook en vooral met klanten uit de retail.”

Een laatste belangrijke evolutie: het maken van displays voor kleine hoeveelheden, dankzij technologische ontwikkelingen. Frank Sinnige: “Voor Kinepolis hebben we in samenwerking met Astra Sweets een display gemaakt die je zo mee naar huis wil nemen of wil opeten. Het was voor een eenmalig en kleinschalig evenement, maar het werd wel in de perfectie uitgewerkt. Het werkt enorm goed om je merk zo te ondersteunen. Een ander voorbeeld: een display die we gemaakt hebben voor snoepfabrikant Perfetti van Melle, waarop een oud volkswagenbusje te zien is met een gezin erin. We hebben het geplaatst voor de vakantie en het werkte enorm goed. De boodschap was duidelijk: op reis gaan met de auto hoeft niet vervelend te zijn.”

Frank Sinnige benadrukt dat alles in overleg gebeurt. Smurfit Kappa heeft veel expertise en veel creatief talent, maar het is de klant die zoveel mogelijk bij het proces betrokken wordt en beslist. “We onderwijzen niet, we weten niet meer van de markt dan onze klanten, maar we bekijken het wel met een andere bril. We maken gebruik van marktrapporten en andere gegevens die we hebben en we brengen de blinde vlekken in kaart die bedrijven soms hebben als het over hun product of afzetmarkt gaat, om zo tot een betere productpropositie te komen. Bouwen aan het succes van onze klanten, dat is het doel van wat we doen.”

Foto: Taartdisplay Astra Sweets: met de techniek van digitaal printen en plotten, is het mogelijk om ook op kleine schaal displays te produceren. Met deze taartdisplay, speciaal gemaakt voor de Ladies Night bij Kinepolis, stal Astra Sweets de show.