Door prijsstijgingen en tegelijk stagnerende volumes wisten de spelers in de categorie van de koude sauzen in 2023 de schade te beperken. Hoewel dit duidelijk het meeste voordeel opleverde voor de huismerken, richten alle spelers hun hoop op een goed barbecueseizoen, uiteraard in combinatie met het EK voetbal 2024.

Vormen koude sauzen een essentieel onderdeel in het boodschappen-mandje van de consument? We zouden geneigd zijn “ja” te antwoorden, want het volume is niet aanzienlijk gedaald ondanks de regelmatige prijsstijgingen van de voorbije twee jaar. Over het volledige jaar 2023 liep het volume van de categorie “slechts” met 0,2% terug, terwijl de prijs een stijging kende van 14,3%! De waarde van de categorie blijft dus duidelijk positief, al verbergt dat cijfer wel enkele verschillen tussen de diverse supermarktketens. “Bij Carrefour zien we een mooie stijging van de volumes, zelfs ondanks de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie, ook al hebben we nu minder referenties door onze rationalisatie”, verzekert Coralie Jacquemin, woordvoerster voor Carrefour. “De productgroep van de koude sauzen is het hele jaar 2023 stabiel gebleven tegenover 2022”, klinkt het bij Colruyt. Bij Lidl verliep het jaar wat moeilijker. “In 2023 kenden we relatieve problemen bij de verkoop van bepaalde producten, maar de omzet van deze artikelengroep beantwoordde wel aan onze verwachtingen”, vertelt Julien Wathieu, woordvoerder voor Lidl. Bij Aldi bleef de situatie het voorbije jaar dan weer stabiel. “Als we 2023 vergelijken met 2022, zien we bij Aldi een stabiele verkoop van koude sauzen”, beschrijft woordvoerder Jason Sevestre. We praten hier eerst over de situatie bij de retailers, omdat zij in deze categorie de grote winnaars zijn van 2023. Koude sauzen ontsnapten immers niet aan de wet van downtrading, waarbij consumenten naar minder dure huismerken grijpen, ten koste van A-merken.