
Coca-Cola Europacific Partners
Coca-Cola Europacific Partners
Een koelkast vol gekoelde dranken op een strategische plek in de winkel kan de verkoop vleugels geven. “Coca-Cola biedt die oplossing, via zijn brede aanbod aan merken en een team dat is opgeleid om de meest geschikte locatie en apparatuur voor te stellen”, vertelt Matthieu Willems, Commercial Equipment Strategy bij Coca-Cola Europacific Partners.
De aankoop van gekoelde dranken verloopt zowel impulsief als gepland. De consumenten kopen die dranken immers om verschillende redenen: om zich te verfrissen, om even te ontspannen of ook omdat ze nood hebben aan wat extra energie. Bovendien zijn gekoelde dranken geschikt voor consumptie op verschillende momenten: bij het ontbijt, bijvoorbeeld wanneer de consumenten hun aankopen doen in een tankstation; voor de lunchpauze, met name voor bij een broodje; en ’s avonds, bij een wandeling in het park of om een aperitief mee te bereiden.
Coca-Cola Europacific Partners
Het is duidelijk dat je een locatie moet kiezen die relevant is voor de shoppers, op een plaats waar ze allemaal voorbijkomen. Een koelkast in de buurt van de zelfscankassa’s en de klassieke kassa’s kan bijvoorbeeld helpen om de verkoop te stimuleren wanneer de klant daar staat te wachten. Een grotere koelkast in de ruimere omgeving van een kassa biedt een bredere keuze voor de consumenten, dankzij de grotere beschikbare ruimte. Het is ook mogelijk om een koelkast in de omgeving van een lunchaanbod op te stellen, dan kun je eventueel een drankje aanbieden bij een formule van het type ‘lunch deal’. De juiste locaties vinden is één zaak, maar je moet dit natuurlijk wel combineren met een breed aanbod, en daar kan Coca-Cola zeker voor zorgen met al zijn merken: Coca-Cola, Nalu, Fanta, Sprite, Fuze Tea, Minute Maid, Chaudfontaine, Aquarius, Powerade en ook Monster.
De aanwezigheid van zo’n koelkast kan het gemiddelde kassaticket van een klant verhogen, vooral in de zomerperiode, waarin de consumenten liever een gekoeld drankje hebben. Als de klanten hun product gemakkelijk kunnen vinden, dankzij een relevant en breed aanbod, zullen ze sneller een drankje kopen. Vaak denken we dat het vooral goed is om in een buurtwinkel een koelkast te plaatsen, maar we hebben gemerkt dat het ook zinvol is om in de andere formats koelkasten op te stellen, dus ook in de hyper- en supermarkten. Bovendien zien we dat een koelkast met het merk Coca-Cola erop vier keer meer aanzet tot een aankoop dan een koelkast zonder merk, omdat de consument de kast al van ver kan herkennen.
Coca-Cola treedt op als adviseur. Onze medewerkers bekijken welke mogelijkheden er zijn aan de kassa’s of elders in de winkel. Wij hebben een breed aanbod: lage koelkasten om onder de lopende band te plaatsen, smallere kasten die gemakkelijker bij de kassa’s kunnen staan of ook grotere formaten, met dus een ruimer aanbod, voor in de omgeving van de kassa’s. De koelkasten hebben een vrij grote inhoud om te vermijden dat er snel lege vakken komen. Wij blijven ook voortdurend investeren, vooral in koelkasten die steeds minder energie verbruiken voor de klanten en duurzamer zijn voor het milieu.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?