Frisdrank- en snackgigant PepsiCo boekt meer omzet en winst door in te zetten op kleinere, duurdere verpakkingen. 

PepsiCo, dat het moederbedrijf is van merken zoals Lay’s, Doritos, Duyvis, Pepsi, Quaker en 7UP, realiseerde in het afgelopen kwartaal een omzet van 15,7 miljard dollar (13,77 miljard euro). De Amerikaanse FMCG-reus boekte daarmee een omzetgroei van 2,1%, die vooral gedreven werd door hogere prijzen. Want ondanks de hogere omzet, bleven de verkochte volumes stabiel.

De consument grijpt uit gezondheidsoverwegingen steeds meer naar kleinere verpakkingen frisdranken en snacks, en daar speelt PepsiCo ook meer op in. Voor de kleinere porties kan het bedrijf immers ook in verhouding meer geld vragen, wat de omzet én de winst stuwt.

De nettowinst van PepsiCo in het tweede kwartaal steeg met 5% van 2,01 miljard dollar (1,76 miljard euro) naar 2,11 miljard dollar (1,85 miljard euro) dankzij de hogere prijzen en de stijgende omzet. Verder snoeide het bedrijf nog succesvol in de kosten, en verkocht het haar aandeel in de Britse bottelarij Britvic.