Kesseböhmer Retail Solutions is het ‘best kept secret’ in de wereld van de winkelinrichting. Hun op maat gemaakte oplossingen zijn geen standaardproducten, maar een vertaling van het DNA van de retailer. Hun duurzame en circulaire aanpak bewijst dat een toekomstgerichte winkelinrichting kostenefficiënt kan zijn. En met de ervaren Paulien Servaes heeft Kesseböhmer er een ideaal lokaal aansprekingspunt bij. Met haar bespeken we enkele actuele trends.

Kesseböhmer Retail Solutions ontwerpt en maakt al sinds 1954 winkelinrichtingen voor retailers. Dat doet het familiebedrijf met eigen fabrieken in Duitsland voor klanten in heel Europa en daarbuiten. In de Verenigde Staten opende het bedrijf begin dit jaar eveneens een fabriek (een perfecte timing, maar dat terzijde). Kesseböhmer heeft sinds kort een internationale divisie en daaruit groeide een bewust gekozen verankering in de Benelux. “De nationale divisie ondersteunde al langer Duitse én internationale klanten (Edeka, Leclerc, Maxi Zoo …) en we waren hier al sterk aanwezig”, zegt business developer Benelux Paulien Servaes. Het merk Kesseböhmer mag meer zichtbaar zijn en met Paulien Servaes koos men bewust voor een aanspreekpersoon die zowel winkeldesign als businessstrategie begrijpt.

Klantgerichtheid, korte keten en vakmanschap

Winkelinrichting op maat van de klant: dan moet je die klant écht goed kennen, vinden ze bij Kesseböhmer. De bedrijfswaarden van Kesseböhmer omvatten een sterke klantgerichtheid. “Alles begint dus met een koffie”, lacht Paulien Servaes. “Wie ben jij als klant, wat is je visie en waar wil je naartoe? En hoe kunnen we dat samen realiseren? Die aanpak is onze grootste kracht. Ik vertaal vervolgens de uitkomst van ons gesprek intern, zonder veel tussenschakels.” Een korte keten sluit aan bij wat klanten vandaag vragen. Kesseböhmer maakt die korte keten waar met in-house ontwerpteams, elk met hun eigen specialisatie.

Zo’n korte keten kan je niet waarmaken zonder vakmanschap. Klantencontacten, ontwerp én uitvoering (door betrouwbare lokale teams) moeten kwaliteitsvol zijn. Paulien Servaes: “In onze productie werken we met ‘infinity planning’. Door een goede communicatie met de klant kunnen we efficiënt produceren en leveren wanneer de klant dat wil.”

Kesseböhmer Retail Solutions
©

Kesseböhmer

Duurzame en circulaire winkelinrichting

Duidelijke trends zijn de vraag naar een meer duurzame en circulaire aanpak, de opkomst van flagshipstores, experience driven retail en AI. “In Nederland staat men al een stap verder met duurzame en circulaire concepten, we verwachten dat de vraag in België en Luxemburg de komende tijd zal toenemen”, zegt Paulien Servaes. “Je moet naar de ‘total cost of ownership’ (TCO) kijken en het kan rendabeler zijn om te werken met materialen die je kunt laten herstellen of vervangen. Kesseböhmer wil ook daarin een rol spelen. ‘Duurzaam en circulair’ moet niet ‘duurder’ betekenen en zou eigenlijk een no-brainer moeten zijn.”

Een andere manier om in te spelen op de vraag naar duurzaamheid is het al meermaals toegepaste ‘refresh’-concept van Kesseböhmer. “We maken met de hulp van Matterport en Leica een volledige scan van de winkel”, licht Paulien Servaes toe. “Bestaande meubels en onderdelen hergebruiken we zoveel mogelijk en we passen de presentatie aan. Met weinig middelen krijgt je winkel een frisse aanblik binnen een vernieuwd concept.”

Onzichtbare maar betrouwbare partner

Vanuit de filosofie dat de winkelinrichting het DNA van jou als retailer moet weerspiegelen, vind je de naam Kesseböhmer nooit op winkelmeubels terug. “Confidentialiteit en discretie vinden wij belangrijk. Niet toevallig zitten we met de grootste retailers aan tafel voor gepersonaliseerde flagshipstores of voor conceptontwikkeling”, verklapt Paulien Servaes. “De ontwikkeling van winkelconcepten valt samen met waar we voor staan. Wij zijn een gevestigde en betrouwbare partner voor retailers, zowel voor hoofdkantoren als voor zelfstandige winkeluitbaters. We waren al in de Benelux aanwezig zonder dat dit opviel. We willen duidelijker tonen wat we kunnen betekenen voor retailers.”

Kesseböhmer Retail Solutions
©

Kesseböhmer

DNA van de retailer

Op het vlak van experience driven retail heeft Kesseböhmer een streepje voor, door de hierboven beschreven persoonlijke aanpak. De grote troef van Kesseböhmer is dat àlles kan, van specifieke, kleine projecten over kassa’s of decoratieve elementen tot volledige winkelconcepten. “Voor elke opdracht stellen we een projectteam samen dat in functie van het soort opdracht over de juiste mensen beschikt”, zegt Paulien Servaes. En dat zonder catalogus: waar anderen vertrekken vanuit standaardproducten, vertrekt Kesseböhmer vanuit het DNA van de klant. De winkelinrichting is een vertaling van het DNA van de retailer, en niet een variatie op wat elders al werd gerealiseerd. 

Brede expertise, ook voor logistiek

Een laatste trend is die van AI. “We zien AI bij onze klanten en momenteel vertalen we dit naar stockmanagement en logistieke oplossingen, maar ook in-store zoals de check-outzone of zelf micromarkets”, licht Paulien Servaes toe. “Op die manier wisten veel foodretailers ons al te vinden, net als ketens die bijvoorbeeld dierenvoeding of cosmetica verkopen. We bouwden veel expertise op in diverse segmenten.”

Kesseböhmer en Paulien Servaes

Kesseböhmer Retail Solutions maakt deel uit van het familiebedrijf Kesseböhmer. Al sinds 1954 is het bedrijf een expert voor innovatieve en op maat gemaakte winkelinrichtingsconcepten, kassa’s en rekkensystemen (ook voor stockage), productpresentaties en klantenbegeleiding. Het unique selling point? De combinatie van topkwaliteit, creatief design en op maat gemaakte functionaliteit. Kesseböhmer  vertrekt niet vanuit een catalogus met (lichtjes aan te passen) standaardconcepten, maar creëert unieke meubels of hele winkelruimtes op maat om producten op de best mogelijke manier te presenteren.

Sinds het voorjaar van 2024 is de viertalige Paulien Servaes het aanspreekpunt voor retailers in België, Nederland en Luxemburg. Met een opleiding interieurinrichting én een opleiding handelswetenschappen, en vervolgens ervaring in de retailwereld, begrijpt ze zowel winkelinrichting als de businessstrategie van retailers. 

Uw visie, onze expertise, neem contact met ons op!

P.Servaes@kesseboehmer.com

 

Klik hier!