Meer dan 1 op 10 Belgen (11%) overweegt om deze kerstperiode tweedehandscadeaus te geven. 37% wil er zelfs graag één (of meer) krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek door iVox bij 1000 Belgen in opdracht van Troc.com. De Kringwinkel en Troc.com verwachten deze kerstperiode een stijging van meer dan 20% van het aantal verkochte tweedehandscadeaus.
In de vorige kerstperiode zagen zowel Troc.com als De Kringwinkel al tot een vijfde meer tweedehandscadeaus over de toonbank gaan. Dit jaar verwachten de beide spelers opnieuw een stijging van minstens 20%.Van de Belgen die dit jaar een tweedehandscadeau onder de kerstboom willen leggen, plant meer dan een kwart (27%) hieraan meer uit te geven dan vorig jaar. Gemiddeld verwachten de koopjesjagers 64 euro uit te geven aan tweedehandscadeaus. Dit is ongeveer een derde van het totale bedrag (193 euro) dat ze van plan zijn te spenderen aan kerstpakjes.
Uit de resultaten blijkt verder dat ze dit vooral doen voor de aantrekkelijke prijs (52%), maar ook voor het ecologische aspect (37%). Daarnaast vindt 1 op 3 (33%) het gewoon leuk om op de tweedehandsmarkt op zoek te gaan naar hét ideale cadeau. Tenslotte speelt de originaliteit vaak een doorslaggevende factor om voor een tweedehandsgeschenk te kiezen (32%).
Toch zijn er nog veel Belgen (89%) die deze kerstperiode geen tweedehandscadeau zullen weggeven. Voornamelijk omdat ze het niet prettig vinden dat de goederen al gebruikt zijn (46%) en omdat ze deze cadeaus niet durven weggeven uit angst dat men ze “minderwaardig” zou vinden (41%).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?