Jupiler wil Belgen sensibiliseren over zwerfvuil en start daarom een grote campagne in samenwerking met onder andere Cara Pils van Colruyt. De actie loopt nog tot midden december en moet mensen bewust maken dat lege blikjes in de pmd-vuilbak horen.  

Hoewel steeds meer consumenten duurzamer gaan leven en zich bewust zijn van het afvalprobleem eindigen lege blikjes nog al te vaak op de grond in plaats van in de vuilbak. Daar moet volgens Jupiler dringend iets aan gebeuren en daarom start het merk nu een grootse sensibiliseringscampagne rond zwerfvuil om Belgen te doen nadenken over het afval dat te vaak achteloos achtergelaten wordt rond onder meer voetbalstadia. De campagne loopt nog tot midden december. 

Opvallend: voor deze campagne sloeg Jupiler de handen in elkaar met andere producenten zoals Cara Pils. “Blikken zijn leeg allemaal hetzelfde,” klinkt het zowel bij Jupiler als bij Cara pils. "Colruyt Group heeft al enkele jaren een concreet actieplan onder de naam "Samen voor minder zwerfvuil', waarbij grote en kleinere initiatieven aangemoedigd worden. Zo investeerden we bijvoorbeeld 700.000 euro in afvalfaciliteiten rond onze winkels. We vinden het belangrijk om ook met onze huismerken, waaronder Cara Pils, het signaal te kunnen geven dat een positieve en vooral gezamenlijke aanpak van zwerfvuil van groot belang is”, vertelt de groep. 

Duurzaamheid is key

“Stadia, maar ook bermen, treinstations en voetpaden zijn gekende plaatsen voor blikkenafval", vertelt Pascaline Vandeperre, CSR manager bij Jupiler. “We zijn blij dat we deze blikken uit het zwerfvuil hebben kunnen houden. Duurzaamheid is cruciaal. Onze bieren worden gemaakt van natuurlijke ingrediënten en dus dragen we zorg voor het milieu en onze thuisbasis, de Home of Beer. Zelf zetten wij in op milieuvriendelijke verpakkingen en een steeds groener brouwproces. Via deze campagne vragen we ook aan de bierliefhebbers om bij te dragen: onze blikken horen niet op de grond.”

10.000 blikjes opgehaald

Jupiler gaf trouwens zelf het goede voorbeeld in de strijd tegen zwerfvuil. Zo zette het tijdens de match van de Rode Duivels tegen Cyprus een eco-team van 120 mensen in om lege blikjes op de grond tegen te gaan. Supporters die drank uit een blikje dronken buiten het stadion, werden door het eco-team aangemoedigd om het te deponeren in een reuze groot Jupiler blik. Met succes: in totaal werd 144 kg aan blik opgehaald, wat neer komt op iets meer dan 10.000 blikken.  Enkele deelnemende supporters werden beloond met een gesigneerde t-shirt van de Rode Duivels en een filmpje van keeper Simon Mignolet. Het is niet de eerste keer dat Jupiler zich als Belgisch biermerk over een actueel thema buigt. “We zijn nog steeds de favoriete pils van de Belg en hebben daar ook een rol te spelen,” besluit hij.