Jumbo wil zijn Belgische en Nederlandse assortiment in de toekomst uitwisselen. Daarnaast lijkt Jumbo-topman Frits Van Eerd niet onder de indruk van de grote expansieplannen van Albert Heijn in België. Dat blijkt uit een interview met Distrifood.

In het 4de kwartaal van dit jaar komt Jumbo naar België. De Nederlandse retailer is daarom volop bezig met de voorbereidingen van zijn entree. Zoals we vorig jaar al aankondigden wil Jumbo uitpakken met een assortiment dat specifiek gericht is op de Belgische consument en dat zou de Nederlandse keten, volgens Distrifood, nu volop aan het samenstellen zijn. "Want we moeten vooral niet denken dat we België even komen veroveren met Nederlands assortiment. De vraag die centraal staat is of wij in staat zijn een concept neer te zetten dat wordt omarmd door de Belg. Een concept dat díe klant wil, niet wat we zelf mooi vinden”, vertelt CEO Frits van Eerd in een interview met Distrifood.

Toch gaat de retailer nog een stap verder. Zo wil Jumbo het Nederlandse en Belgische gamma in de toekomst uitwisselen, zodat alle Jumbo-vestigingen (zowel de Belgische als de Nederlandse) profijt kunnen halen uit de Belgische expansie, schrijft Distrifood. Naar verluidt zou de uitwisseling pas van start gaan van zodra Jumbo België goed van start gaat in ons land.

Niet bang van Albert Heijn

Wat de grote expansieplannen van Albert Heijn in België betreft, reageert de Jumbo-topman erg koel. “We staan daar als Jumbo misschien a-typisch in. Maar het gaat ons erom wat de Belgische klant van Jumbo gaat vinden. Die klant kiest uiteindelijk de beste winkel. Laat andere bedrijven lekker hún bedrijf zijn, wij hebben bij Jumbo onze eigen filosofie", vertelt Van Eerd aan onze Nederlandse concullega's.

“De pers voert onze openingscampagne”

Wat Van Eerd daarentegen wel verraste is de immense populariteit die Jumbo krijgt in de pers. “Dat had ik niet zo zien aankomen. Maar ik vind het heel positief. Onze openingscampagne wordt publiekelijk voor ons gevoerd”, besluit hij.

Ter herinnering, de voorbereiding van Jumbo België zit duidelijk in een stroomversnelling. Zo maakte de retailer begin dit jaar nog bekend dat het op zoek was naar een ervaren vastgoedacquisiteur voor zijn Belgische vestigingen, richtte het bedrijf in maart de bvba Jumbo België op en werd Peter Isaac in juni aangesteld als de nieuwe managing director van Jumbo België. In augustus volgde dan het bericht dat de eerste contracten voor winkellocaties ondertussen getekend zijn, en nog geen maand later werd bevestigd dat er volgend jaar zeker zo’n 2 à 3 Belgische vestigingen zullen openen. In oktober werd duidelijk dat de eerste Jumbo-winkels in de stijl van zijn Foodmarkt-vestigingen zullen zijn en in november bleek dat het bedrijf op zoek was naar ervaren inkopers en categoriemanagers. Nog geen maand later ging de keten op zoek naar een online marketing coördinator. En begin dit jaar benadrukte de retailer onder meer dat de huidige locaties een mix zijn tussen nieuwbouw en bestaande panden, en dat het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid ook online actief zal worden in België.