Jumbo gaat dezelfde weg op als Colruyt: het hanteert meer en meer flexibele prijzen per regio. Nog maar één op de vijf producten in het assortiment kost landelijk hetzelfde, een halvering in een jaar tijd. Een politiek die het wellicht ook in ons land zal volgen.

Uit een analyse van de Nederlandse prijsvergelijker Superscanner blijkt dat tussen augustus 2018 en augustus 2019 het aantal producten dat landelijk dezelfde prijs had in de supermarkten van Jumbo daalde van 49 procent naar 22 procent. Tegelijkertijd is het deel van het assortiment dat meer dan drie verschillende prijslijnen heeft, gestegen naar 17 procent van het assortiment, dat was 6 procent in 2018, zo bericht Distrifood. Alwin van der Velden van Superscanner: "We zien in onze data dat Jumbo de prijs steeds vaker flexibel inzet. Bijna 40 procent van het asortiment heeft twee prijslijnen, Jumbo hanteert voor nog eens een klein kwart drie prijslijnen."

Uit een diepere analyse blijkt dat Jumbo de flexibilisering het sterkst inzet in frisdranken, sappen, koffie en thee. In die productgroepen telt Superscanner gemiddeld 2,9 prijzen per product. Ook baby- en peuterproducten, wijn, bier en sterke drank kennen relatief veel prijslijnen waarmee Jumbo lokaal varieert. Jumbo hanteert in de versgroepen minder verschillende prijzen: vlees, vis en vegetarisch kennen gemiddeld 1,8 prijzen per product. Ook in groenten en fruit is de keten met twee prijslijnen redelijk behoudend. Jumbo biedt de laagsteprijsgarantie aan zijn klanten voor een vergelijkbaar assortiment. Het ligt dan ook voor de hand dat de formule veel prijslijnen hanteert op merkniveau, omdat merken ook door de andere supermarkten worden gevoerd.