Gondola
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Gondola
De hele Belgische retailsector, samen met leveranciers en premier Alexander De Croo, feliciteerde Jef Colruyt gisteravond op het Gondola Gala met zijn 30-jarige inzet voor de retailsector.
Eerste Minister Alexander De Croo en Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, overhandigden gisteren op Gondola Gala de Lemniscaatprijs van Gondola aan Jef Colruyt. De prijs erkent Jef Colruyt's inspanningen op het vlak van milieu, maatschappij en bestuur, alsook zijn bijdrage en holistische aanpak zowel binnen als buiten het bedrijf. De Lemniscaatprijs is de eerste ESG-prijs die wordt uitgereikt aan een persoonlijkheid uit de retail- en consumentensector.
"De lemniscaat is het teken van oneindigheid, een beeld dat verder gaat dan regeneratie, recycling of de circulaire economie, en bestaat uit twee lussen die de dualiteit van onze huidige maatschappij vertegenwoordigen, die moet worden overstegen en waarvan de uitdagingen groot zijn", legt Pierre-Alexandre Billiet uit. De Lemniscaatprijs, die wordt uitgereikt tijdens het jaarlijkse gala van Gondola, beloont ook lokale investeringen, lokaal engagement en leiderschap. Tijdens het gala noemde Jef Colruyt zijn drie grootste zorgen voor de toekomst: water, land en inclusie.
Vanaf volgend jaar zal de Lemniscaatprijs, bedacht door Rudy Aernout, Rik Vera, Rudi Peti-Jean, Eric Van den Broele en Pierre-Alexandre Billiet, dankzij het partnerschap Graydon-Gondola uitgebreid worden naar de volledige retailsector. Met de gegevens die in het kader van dit partnerschap worden geanalyseerd, kunnen onafhankelijke winkels, leveranciers en detailhandelaars hun ESG-gedrag analyseren. De eerste cijfers tonen duidelijk aan dat hoe meer een retailer, leverancier of boer investeert in ESG, hoe succesvoller ze zijn. Eric Van den Broele (Graydoncreditsafe) en Rudy Aernout geloven dat deze ESG-prijs heel Europa ten goede kan komen, net als het Bauhaus-project van de Europese Commissie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?