Lotus heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar de verwachtingen overtroffen, met een omzet die steeg met maar liefst 13%. CEO Jan Boone wil van Lotus Biscoff dan ook een van de grootste koekjesmerken ter wereld maken.

Lotus Bakeries heeft opnieuw een sterke groei aangekondigd voor de eerste zes maanden van 2021. De omzet bedroeg 365 miljoen euro, wat 13% meer is dan in dezelfde periode in 2020. Een enorm sterk resultaat, want in 2020 was de omzet nog met 8,4% gestegen en in 2019 met 11,5%. Het recurrente bedrijfsresultaat (REBIT) bedroeg 64,5 miljoen euro, een stijging met 18% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (55 miljoen euro). Het Belgische bedrijf, waarvan de koekjes in meer dan 50 landen worden verkocht, heeft steeds grotere ambities. Het grote keerpunt kwam tien jaar geleden, toen Jan Boone de leiding van het bedrijf overnam. In de laatste tien jaar is de omzet van Lotus Bakeries meer dan verdubbeld en is de winst elk jaar gestegen. Speculoos/Biscoff is dit jaar opnieuw met 20% gegroeid (en zelfs een groei met dubbele cijfers in zo’n 20 landen). Biscoff dat op dit moment goed is voor 52% van de groepsomzet, is nog steeds het paradepaardje van het bedrijf. 

Lotus Natural Foods, een andere groeimotor

De sterke groei is vooral te danken aan het diverse portfolio van Lotus Bakeries. Daarbij denken we vooral aan de gevulde Lotus Biscoff, die in 40 tot 50 landen wordt verkocht en een enorm succes is, maar ook aan ijs, pasta, wafels en gevulde chocolade... met speculaas, natuurlijk. Lotus Bakeries bouwt ook verder aan zijn Natural Foods-divisie, met onder meer de merken Nakd, Kiddylicious en Bear. Deze merken hadden in het begin van het jaar te lijden, maar lieten in het tweede kwartaal van dit jaar een duidelijke heropleving zien met een groei van 40%. Jan Boone is zeer optimistisch over de toekomst en wil hij van Lotus Biscoff één van de grootste koekjesmerken ter wereld maken. "De mooiste hoofdstukken in de geschiedenis van Lotus Bakeries moeten nog geschreven worden: we zijn nog maar pas begonnen de wereld te veroveren met Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods, de twee pijlers van onze internationale groei", vertelde Jan Boone in een interview met het dagblad L'Echo.