
Biotope
Biotope
Biotope Group, de holdingmaatschappij die enkele belangrijke spelers op de biologische markt in de Benelux vertegenwoordigt, verwelkomt een nieuwe aandeelhouder: The Nest, het investeringsfonds van de familie Thermote.
De markt voor de distributie van biologische voedingsmiddelen heeft recent een moeilijke periode doorgemaakt, wat leidde tot een concentratie van de aanwezige krachten. In maart 2022 werd de holding Biotope Group opgericht om zowel biologische groothandels (Udea in Nederland en Biofresh in België) als biologische supermarktketens onder één dak te brengen: Ekoplaza (85 winkels in Nederland en 7 in Vlaanderen), Färm (24 winkels in Brussel en Wallonië) en Sequoia (11 winkels, voornamelijk in Brussel en omgeving). Biotope verwelkomt een nieuwe aandeelhouder met The Nest, een investeringsfonds dat door de West-Vlaamse familie Thermote is opgericht om de ontwikkeling van duurzame en kwaliteitsvolle voeding te ondersteunen. In de portefeuille van The Nest zitten 29 bedrijven, gaande van start-ups tot een gigant als Ardo.
Hoewel er geen details worden gegeven over de omvang van de deelneming of het bedrag van de transactie, hebben we wel vernomen dat de deelneming wordt omschreven als “belangrijk en minderheidsdeelneming”. In het persbericht wordt vermeld dat de huidige familiale aandeelhouders van Biotope Group aan boord blijven. “The Nest is de ideale partner om dit succesverhaal voort te zetten. Samen kunnen we onze positie versterken en nog meer consumenten bereiken”, aldus Erik Does, CEO van Biotope Group. Els Thermote, oprichtster en CEO van The Nest, reageert als volgt op het nieuws: "Wij geloven sterk in het verband tussen voeding, gezondheid en duurzaamheid. Biologische voeding speelt daarin een centrale rol. We willen bijdragen aan een groter bewustzijn op dit gebied en kijken ernaar uit om deel te nemen aan de verdere groei van de biologische voedingsmarkt en van Biotope Group, een mooi voorbeeld van familieondernemerschap. Dit is het begin van een langdurige samenwerking."
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?