
Colruyt
Flash info
Colruyt
Online verkoopt ook offline goed. Bij Colruyt dan toch, waar ze een trending online-hoek in het leven geroepen die tegen eind deze maand in alle winkels zal te vinden zijn.
Klanten van Colruyt Laagste Prijzen hebben ze wellicht al gezien: de trending online-hoek die in heel wat filialen opdoken en tegen eind deze maand in alle 250 winkels te vinden zullen zijn. Het gaat om producten die vooral bij jongeren populair zijn via influencers uit YouTube of TikTok-filmpjes. “Op dit moment liggen er in de rayon een kleine 20 producten. We bieden er een combinatie aan van enerzijds ‘core’ populaire producten, dat zijn producten met een stabiele populariteit zoals Mr. Beast (YouTube-influencer, nvdr) en Warheads. Anderzijds spelen we ook in op de echte hype-producten, zoals nu de Dubai chocolade (chocoladereep met pistachenoten, nvdr)”, zegt woordvoerder Eva Biltereyst. “Alle producten zijn populair online en eigenlijk komen ze steeds van overal ter wereld, vooral van de VS en Azië. Dat maakt ze ook net zo populair. We richten ons met de nieuwe rayon echt op een jonge doelgroep, meer bepaald tieners.”
De rayon is een heel groot succes, zegt de woordvoerster. “De producten verkopen goed – om een idee te geven: we hadden een beperkte oplage van 12.000 tabletten Dubai-chocolade en die is op twee weken tijd bijna volledig uitverkocht. Daarnaast bereiken we er ook een jongere doelgroep mee. Dat zien we onder andere ook aan een stijging in onze volgers op TikTok.” De grootste uitdaging zit in het vinden van de juiste producten. Hypes gaan snel, weten ze ook bij Colruyt. Bij de lancering van de Trending Online-hoek speelde het zoete drankje Prime een belangrijke rol, intussen is de vraag ernaar stilgevallen. De retailer loopt ook niet elke hype achterna, zegt Eva Biltereyst. “Het blijft klein, met niet meer dan 20 producten. Ons sociale mediateam houdt de trends in de gaten om te weten wanneer iets een hype wordt, zodat we het kunnen aanbieden nog voor de piek van grote populariteit bereikt is. We houden als prijsbewuste winkel normaal gesproken afstand van snelle hypes en online trends. We plaatsen bijvoorbeeld niet als eerste de vegan Nutella in onze rekken, we wachten af hoe zo’n product zich in de markt ontwikkelt. Maar we dachten: laten we het toch proberen. We hebben het getest, en het werkte enorm goed.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?