Elke nacht werken de drones van Ikea hard om goederen te inventariseren, een technologische vooruitgang waardoor vertegenwoordigers van Ikea deze woensdagavond in Kinepolis in Brussel de Comeos Mercuriusprijs 2023 hebben gewonnen. 

Al meer dan 30 jaar reikt de handelsfederatie Comeos elk jaar de Mercuriusprijs uit als erkenning voor een innovatief initiatief in de retailsector. Dit jaar was het thema "innovatie met impact", en het project van Ikea sloeg de spijker op zijn kop. Door drones te gebruiken om de inventaris op te nemen in de zelfbedieningsruimte, vermindert Ikea het foutenpercentage en optimaliseert het de tijd van zijn werknemers door hen te ontlasten van saaie en vermoeiende taken. Het is een operatie waar het bedrijf van profiteert door de tijd die nodig is om de inventaris op te maken terug te brengen van 3 maanden naar 1 week, maar het is vooral goed voor het personeel dat dankzij deze drones andere taken kan uitvoeren die meer voldoening geven en minder 'mechanisch' zijn.

Dit automatische en veel snellere proces heeft de jury van de Mercuriusprijs overtuigd. "Het is een wereldprimeur in België, en het heeft een impact en een mooie toekomst voor zich," aldus de enthousiaste jury van de Mercuriusprijs. Voor Gino Van Ossel, voorzitter van de jury, was de toekenning van de prijs aan Ikea vanavond een logische stap: "Vandaag zijn kunstmatige intelligentie en drones nog te vaak een gadget in de retailsector. Het idee van tientallen drones die elke avond het luchtruim kiezen in Ikea's zelfbedieningsruimte spreekt tot de verbeelding. Het belangrijkste is echter dat Ikea erin slaagt om gloednieuwe technologie op een relevante en effectieve manier in te zetten ten behoeve van haar medewerkers, klanten en bedrijf."

Ikea drone
©

Ikea

André Schmidtgall, CEO van Ikea België, zei: "Het is een eer voor Ikea België om de Prix Mercure 2023 te ontvangen voor onze drone-technologie. Ik wil in het bijzonder elk lid van het team en onze partner Verity bedanken voor hun harde werk om dit project tot een succes te maken. Uniek is dat we innovatie gebruiken om repetitieve taken te automatiseren en zo het welzijn van onze medewerkers te verbeteren. Het resultaat is een verhoogde efficiëntie en een grotere klanttevredenheid." De zilveren Prix Mercure-medaille ging naar de online winkel PharmaPets, die gespecialiseerd is in voeding voor huisdieren op basis van advies van dierenartsen. Op de derde plaats eindigde Vanden Borre, dat een intelligent bedrijfsmodel ontwikkelt om de levensduur van elektrische apparaten te verlengen.