Ikea België lanceert de 'Better Living'-app met concrete acties en challenges om klanten en medewerkers te ondersteunen bij het verkleinen van hun ecologische voetafdruk thuis. Zo wil de keten hen bewust maken van hun ecologische impact, maar hen ook actief laten meewerken aan een duurzame toekomst. 

Uit onderzoek van Ikea en marktonderzoeksbureau GlobeScan blijkt dat maar liefst 90% van de Belgen de mens als verantwoordelijke ziet voor de klimaatverandering. Ruim 75% van de Belgen maakt zich dan ook ernstige zorgen over de impact van de klimaatverandering op de toekomst van de komende generaties. En hoewel de Belgen in vergelijking met andere nationaliteiten fervente recycleerders zijn, weet 47% niet wat ze zelf kunnen doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Daarom lanceert Ikea België nu de 'Better Living'-app, die 75 concrete acties voorstelt die klanten helpen om hun ecologische voetafdruk in het dagelijkse leven te verkleinen. Het gaat om kleine aanpassingen die hun levensstijl net iets duurzamer maken. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld koffie drinken die UTZ-gecertificeerd is, kunnen ze kleren buiten laten drogen of items kopen die gemaakt zijn uit gerecycleerd materiaal. Voor elke actie toont Ikea de klant wat de verminderde impact precies inhoudt. Klanten en medewerkers kunnen zich trouwens laten inspireren door elkaars feed van Better Living-acties of kunnen deelnemen aan de Better Living-challenges die Ikea in de app lanceert.

“Hoewel mensen vaak denken dat ze zelf niet veel kunnen doen, willen we bij Ikea tonen dat dat net wél kan. Vele handen maken licht werk. Als iedereen kleine aanpassingen doet in zijn dagelijkse leven, dan kunnen we samen een grote impact hebben”, licht Caroline Gastaud, sustainability manager bij Ikea België, toe.

Workshops

Naast kleine aanpassingen in hun dagelijkse gewoonte toont Ikea gebruikers via de Better Living-app ook enkele producten die kunnen helpen om water of energie te besparen, voedselverspilling tegen te gaan, gezonder te leven of zelf energie op te wekken.

“Per winkel bieden wij onze Ikea Family leden bovendien ook een aantal workshops aan rondom efficiënt en energiezuinig koken, het bewaren van en koken met ‘restjes’ en een DIY-sessie voor natuurlijke (huishoud)producten bijvoorbeeld”, vervolledigt Gastaud. “Meer informatie over het beschikbare aanbod en inschrijvingen vinden klanten op de website van de winkel in hun buurt.”

Klimaatpositief tegen 2030

De Better Living-app, die tevens deel uit maakt van een bredere klimaatcampagne, is een initiatief dat past binnen de People & Planet Positive strategie van Ikea met als doel een positieve impact op mens en planeet, terwijl de organisatie kan blijven groeien. Enerzijds wil Ikea daarom zoveel mogelijk mensen wereldwijd inspireren om een gezond en duurzaam leven te leiden thuis. Zelf wil de keten tegen 2030 klimaatpositief worden door zijn bedrijfsmodel 100% circulair te maken. 

De Ikea Better Living-app is beschikbaar in de Google Play Store en in de Apple Store.