Ikea behoudt zijn leidende positie vóór Lidl en Zalando in de top 500 van sterkste cross-border retailers van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek van Cross-Border Commerce Europe.

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border e-commerce in Europa stimuleert, maakte zijn jaarlijkse ranglijst van de 500 sterkste Europese spelers op vlak van cross-border prestaties. Deze ‘Top 500 Cross-Border Retail Europe’ was gebaseerd op onderzoek dat door CBCommerce werd uitgevoerd, met de steun van Checkout.com, FedEx Express en Payoneer. Voor het samenstellen van de ranglijst werd er rekening gehouden met vier primaire parameters (online cross-border verkopen in Europa, SEO-indicatoren voor cross-border prestaties, cross-border score bepaald op het aantal actieve landen, aantal en percentage van cross-border bezoekers) en Zeven bijkomende secundaire parameters (merkautoriteit, organisch zoekpercentage, aantal talen, aantal munteenheden, aantal betaalmethoden, lokale beschikbaarheid en marketplace functionaliteit).

In de top 10, die 18,7% van de totale omzet van de TOP 500 vertegenwoordigt, behoudt IKEA zijn leidende positie en behaalt het een cross-border omzet van €5,6 miljard, een stijging van 1,8% ten opzichte van 2021. Ikea werd gevolgd door Lidl, Zalando, H&M, Lego, Zara, Jysk, Bauhaus, Notion en Adidas. Cross-Border Commerce Europe maakte ook van de gelegenheid gebruik om erop te wijzen dat de cross-border e-commerce-inkomsten (exclusief reizen) in Europa gestegen zijn tot €179,4 miljard, een stijging van 4,8% ten opzichte van 2021. De cross-border onlineverkoop presteerde beter dan de totale onlineverkoop. De belangrijkste oorzaak hiervan is de coronapandemie, waardoor consumenten meer vertrouwen kregen in online aankopen.