Verschillende organisaties roepen supermarktketens op om klanten te helpen om duurzame producten te kopen. Daarvoor hebben ze het platform “Ik ben meer dan mijn kassaticket’ opgestart. De actie is een initiatief van Maison Slash, Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop, en wordt bovendien ondersteund door de Vlaamse overheid. Dat meldt De Standaard.

Met de actie ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ wil Maison Slash in samenwerking met Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop, supermarkten aanzetten om klanten duurzame producten te laten kopen. Concreet wil de organisatie, met de steun van de Vlaamse overheid, dat supermarkten meer duidelijkheid en hulp gaan bieden op het vlak van duurzame voeding. “Voed de consument op”, reageert Ingrid Renders, werkzaam bij Maison Slash, aan De Standaard. “Manipuleer hem om een correcte prijs te betalen. Er zijn namelijk veel mensen die gerust een faire prijs wil geven voor een eerlijk stukje vlees.”

Volgens haar zijn er heel veel consumenten die op een verantwoorde manier willen eten: gezond maar ook duurzaam. Toch ontbreekt het hen vaak aan de nodige kennis. “‘Vanwaar kwam het rundvlees? Gebeurde de teelt diervriendelijk? Welke seizoensgroenten moet ik kiezen, welke laat ik beter liggen wegens te belastend voor het milieu? Kies ik voor tomaten geteeld in België of afkomstig uit Spanje? En wat is een faire prijs voor een kilo gehakt?”, vraagt Renders zich af in De Standaard. Zoveel vragen, die vaak onbeantwoord blijven en die ervoor zorgen dat de consument uiteindelijk teruggrijpt naar de producten die hij al kent. “Met een gezin dat elke avond moet eten en met nog eens een voltijdse job, beschik ik gewoon niet over de nodige tijd om alles zelf uit te vogelen. Waardoor om praktische redenen mijn ethische bekommernis naar de achtergrond verschuift en een schuldgevoel opsteekt. Maar dat stemmetje blijft mij aanspreken”, legt Renders uit aan de krant.

Dialoog openen tussen consumenten en supermarkten

Dankzij het platform hopen de oprichters om druk uit te oefenen op de grote ketens, zodat die zich meer gaan focussen op duurzaamheid, bio, lokale producten, enzovoort. Daarnaast hoopt de organisatie ook de dialoog te openen tussen de consument en de retailer. “We willen een open dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten. Enerzijds krijgen consumenten de kans om hun twijfels voor te leggen over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen”, klinkt het op de website van 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'.

Concreet kunnen consumenten op het platform dus allerlei vragen stellen over duurzaam consumeren en zullen vijf grote Belgische retailers daarop vervolgens openlijk een antwoord geven. Zo vinden we op een vraag over pijnboompitten en prijsverschillen tussen traditionele producten en de bioversies, antwoorden van Delhaize, Carrefour en Colruyt. Of reageren Colruyt, Lidl, Carrefour, Delhaize en Aldi op vragen over vlees. 

Foto: afkomstig van het platform 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'