Sinds 14 maart is metrostation Louiza in Brussel het eerste verkooppunt van Hubiz gevestigd. Na regelrechte successen in Frankrijk en Polen, zal dit nieuwe winkelconcept nu dus ook bij ons te vinden zijn. Hubiz is het werk van Lagardères Services, dat al eigenaar was van de boekwinkels Press Shop en Relay. Het initiatief volgt op diverse onderzoeken over de gewoontes en verwachtingen van consumenten die met het openbaar vervoer reizen. De MIVB heeft actief meegewerkt aan de definiëring van het Hubiz concept en aan de uitwerking van het project.

"Nog voor de opening van het eerste Hubiz verkooppunt in La Défense in Parijs, eind 2009, hebben wij deelgenomen aan een ronde tafel om de behoeften van pendelaars in Europa beter te kunnen afbakenen. De gesprekken met de vertegenwoordigers van het openbaar vervoer in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland hebben talrijke mogelijkheden voor innovatie opgeleverd. Een internationaal panel van pendelaars kon drie verschillende concepten testen. Het Hubiz concept bleek het beste aan hun verwachtingen te voldoen.", zo verklaarde Serge de Fabribeckers, directeur van de Afdeling Klantentraject van de MIVB.

De overwegingen hadden onder andere betrekking op het feit dat een pendelaar minimaal twee keer per dag langs dezelfde plek komt, op verschillende momenten van de dag. Hij heeft dus verschillende behoeften en voorkeuren. Daarom biedt Hubiz aan pendelaars een productassortiment dat door de dag heen verandert. Gebruikers vinden bij Hubiz: dranken, verse levensmiddelen, luxe broodjes, koffie, kranten, gezonde en snelle maaltijden, diverse producten en diensten (batterijen, telefoonkaarten, enz.). Drie kleurcodes helpen de klant bovendien om zich te kunnen oriënteren: geel voor de ochtend, groen voor de middag en roze voor de avond.

In ons magazine van april zult u ons dossier over Hubiz kunnen lezen.