The Economist Intelligence Unit heeft een analyse gemaakt van de retailsector en geeft ons vandaag zijn visie op de retail in 2022. Terwijl de wereld in 2002 nog niet bekend was met Myspace of Facebook, zijn de sociale netwerken 10 jaar later gemeengoed geworden en kunnen ze tegenwoordig uitstekend dienen als etalages voor de merken en enseignes. Genoeg bewijs dat de wereld zich exponentieel ontwikkelt en dat het retaillandschap over tien jaar enorm zal zijn veranderd!

De groei van de opkomende markten

Volgens The Economist Intelligence Unit zal het toekomstige retaillandschap worden bepaald door de groei van de opkomende markten, niet alleen aan de vraagkant, maar ook doordat deze markten steeds meer bezit zullen nemen van de westerse markten, wat er met name toe kan leiden dat bekende merken Chinees of Indisch zullen worden.

In 2012 heeft China de Verenigde Staten al ingehaald als de grootste markt voor food en kruidenierswaren van de wereld. In 2013 zou het land Japan inhalen als grootste luxemarkt van de wereld. Ook wordt verwacht dat het land voor 2016 de Verenigde Staten inhaalt als grootste retailmarkt. Terwijl de groei van de sector in de rijpe markten vertraagt, zal de snelle groei van de consumptie in de opkomende markten het verschil verder vergoten waardoor het landschap tot 2022 ingrijpend zal veranderen.

Volgens de analyse van EIU zal China tot 2022 een kwart van de wereldwijde omzet in de detailhandel halen en bijna twee keer de waarde van de Amerikaanse markt vertegenwoordigen. De sleutel voor groei zou liggen in de groei van de steden.

India, Brazilië en Rusland zullen voor 2022 hun buren in de schaduw stellen. In 2022 zullen de opkomende markten, uitgedrukt in US dollars, vier van de zes grote markten op de wereld vormen.

De vier grootste retailers (Wal-Mart, Carrefour, Tesco en Metro) zijn al in China aanwezig. Ook op overige sleutelmarkten als Brazilië, Vietnam, Indonesië en Indië blijft alle aandacht gericht. In het komende decennium zal de versoepeling van de regels met betrekking tot buitenlandse investeringen een sleutelfactor zijn voor de manier waarop markten zich gaan gedragen.

De ontwikkeling van de e-commerce

In 2002 noteerde Amazon een opbrengst van 3,93 miljard US dollar. Dit jaar zal de groep de grens van 50 miljard passeren, goed voor 10% van de online verkopen op de Amerikaanse markt. Door de opkomst van de smartphones en de explosieve groei van applicaties voor aankopen is de retailwereld bezig radicaal te veranderen. The Economist Intelligent Unit is echter van mening dat mobile commerce voor het grote publiek veeleer een middel zal worden om te shoppen dan dat het de belangrijkste manier zal worden om aankopen te doen. De sociale netwerken en websites zullen verder worden ontwikkeld en zijn zullen de etalages worden van de merken en de enseignes.

In Groot-Brittannië zouden online verkopen in 2022 goed zijn voor een derde van de omzet. De noodzaak om producten voor aanschaf te testen lijkt steeds meer te worden tegengesproken door het succes van bedrijven als ASOS of de toegenomen belangstelling van de consument voor het aankopen van levensmiddelen.

In 2022 zal de retailer technologieën tot zijn beschikking hebben waarmee hij zijn aanbod beter kan personaliseren. De vergelijkingssites zullen in staat zijn om alle detaillisten met elkaar te vergelijken zodat de consument het beste rendement kan halen. Bovendien zal de keuze steeds groter worden.

Fysieke producten als CD's, DVD's en console games zullen voor 2022 verdwijnen ten gunste van de virtuele varianten – behalve als het om een "niche" product gaat.

Uit een recent onderzoek van Capgemini blijkt, dat de consument verwacht dat de meeste fysieke winkels in 2020 vooral showrooms zullen zijn.

Food retailers zullen in de komende jaren verder inzetten op kleinere buurtwinkels. De belangrijkste ketens zullen vooral de kleine verkooppunten en hun drive-aanbod verder ontwikkelen.