Grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen en het WK voetbal kruiden de categorie zoute snacks. Kan de afdeling zijn goede vorm bewaren nu er dit jaar geen groot sportevent is?

Laten we beginnen bij het begin: de cijfers. Binnen de categorie zoute snacks blijven chips in volume groeien, zij het minder dan voorgaande jaren, geven cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P13 2024) aan. Bij een lichte prijsdaling (-1,20%) en een nog kleinere volumegroei (0,73%) is er een waardedaling van 0,48%. Verbazend is dat niet: de chipsmarkt is al enkele jaren matuur in ons land. Innovaties en andere segmenten geven wel nog lucht aan de markt. ‘Noble nuts’, bijvoorbeeld – waar amandelen, wal-, pecan-, cashew-, macadamia- en pistachenoten onder vallen – is een niche die nog steeds groeit: het volume groeit met 8,53%, waar de prijsvermindering (-4,87%) meer dan waarschijnlijk veel voor tussen zit. Bij ‘snacks frits’ is er ook groei (+1,53% in volume, +1,94% in waarde), net als bij pindanoten (+3,44% in volume, +5,23% in waarde). Anderen subcategorieën kleuren dan weer rood: bij aperitiefkoekjes is er een daling in volume van 5,81% en in waarde van 3,43%, bij studentenhaver ook (-0,25% in volume, -3,83% in volume).