De sociale coöperatie Poll'n, opgericht door Pierre Dubuisson en actief in Louvain-la-Neuve sinds oktober 2021, is geëngageerd en niet uit op winst noch op expansie. Een blik op deze coöperatieve supermarkt.

Poll'n, een coöperatie die sinds oktober vorig jaar operationeel is in het hartje van Louvain-la-Neuve, wil voornamelijk duurzame, biologische en lokale producten toegankelijk maken door de kosten van de structuur te drukken. "Dit vertaalt zich in de betrokkenheid van klanten bij de winkel, aangezien de winkel slechts één werknemer telt. Klanten werken 2u30 per maand in de winkel, waardoor wij slechts één werknemer nodig hebben in plaats van 20 of 30, zoals in traditionele winkels. Dat is een last minder voor het beheer wat een verschil maakt voor de marge op onze producten. Daardoor zijn ze toegankelijker dan in andere supermarkten", legt de oprichter van het project, Pierre Dubuisson, uit. Klanten zijn dus coöperanten en bezitten een deel van de coöperatie. "Op de algemene vergadering kunnen ze stemmen over verschillende wijzigingen. En aangezien zij 2u30 per maand in de winkel werken, weten zij goed hoe het werkt en hebben zij een gefundeerde mening.” Poll'n heeft momenteel 500 coöperanten, waarvan er 400 als coöperant/klant zijn geregistreerd. Van deze 400 mensen zijn er ongeveer 250 daadwerkelijk actief: ze werken en doen hun boodschappen in de winkel.

Telkens wanneer iemand een nieuwe winkel wil oprichten, geven wij hem toegang tot alles: cijfers, een financieel plan, leveranciers, werkmethodes ...

Pierre Dubuisson
Oprichter van POLL'N

In tegenstelling tot sommige hybride coöperatieve modellen, zoals Macavrac in Waver, dat een algemene toegang tot de winkel biedt maar alleen aan zijn coöperanten korting geeft, werkt Poll'n met een zogenaamd "gesloten" model. "Wij hanteren slechts één prijs in de winkel, maar de toegang is beperkt omdat alleen consumenten die actief zijn in de winkel er kunnen shoppen, op enkele uitzonderingen na.” Ouderen zijn bijvoorbeeld vrijgesteld omdat zij omwille van gezondheidsredenen vaak niet in staat zijn het vereiste werk te doen. "Wij hebben ook een systeem waarbij elke medewerker zijn entourage kan laten profiteren van zijn werk door toegangskaarten te geven aan drie personen naar keuze. Deze mensen kunnen komen winkelen, maar zij worden enkel als kopers beschouwd en kunnen dus niet aan onze algemene vergaderingen deelnemen.”

Pierre Dubuisson benadrukt dat er geen expansie komt. "Er zijn al verschillende van dit soort winkels in Brussel en het principe is dat telkens wanneer iemand een nieuwe winkel wil oprichten, wij hem toegang geven tot alles: cijfers, een financieel plan, leveranciers, werkmethodes, enzovoort. Het idee is dat hoe meer van dit soort winkels er zijn, hoe beter de maatschappij het zal doen. Dus er zijn geen plannen om winst te maken of uit te breiden.” Daarom zijn er zoveel gelijkenissen met Bees Coop, een soortgelijke coöperatie in Schaarbeek. "Bees Coop coachte ons. Wij gebruiken dus precies hetzelfde model, maar passen het aan aan de specifieke kenmerken van Louvain-la-Neuve, dat meer gericht is op studenten”. En dat is trouwens een van de redenen waarom ze voor deze locatie gekozen hebben: het trekt een vrij jong publiek, dat zich grotendeels bewust is van de voedseltransitie en duurzaamheid. "Studenten hebben over het algemeen ook minder geld. Dit model van 'je tijd geven om goedkopere kwaliteitsproducten te krijgen' past daarom ook beter bij hen." Ook bij de producten staat duurzaamheid centraal: "Wij streven naar producten die zowel biologisch als lokaal zijn. Waar dit niet mogelijk is, bieden wij producten aan die ofwel bio ofwel lokaal zijn.”