15 februari 2024: onze redactie ontvangt een persbericht van Ikea. Het bekende meubelmerk laat weten dat het van plan is zijn keukenafdeling in België te versterken met 20% meer medewerkers en ook nieuwe online en offline diensten gaat ontwikkelen. Dat alles past in het kader van een ambitieuzer verkoopbeleid: “Dit initiatief sluit aan bij de ambitie van Ikea België om zijn omzet in de verkoop van keukens tussen 2022 en 2025 te verdubbelen”, aldus het persbericht. Een aankondiging die niet onopgemerkt bleef.

Vandaag stuurt Guy Lemaire, core area manager kitchen & bathroom bij Ikea, die misleidende formulering door een fout in de vertaling van het persbericht, wat bij: het is niet de bedoeling om de omzet uit keukens te verdubbelen, maar wel het aantal verkochte keukens. Dat is weliswaar een belangrijke nuance, maar toch zorgde dat becijferde doel op zo’n korte termijn wel voor wat ongerustheid bij de concurrentie. En voor wat nieuwsgierigheid bij Gondola …

Guy Lemaire, wat geeft u het vertrouwen om zo’n groei aan te kondigen, terwijl Ikea toch al marktleider is? Om het aantal verkochte keukens te verdubbelen, moet u een enorm marktaandeel veroveren.