De directie van Metro en Makro België wil een grondige herstructurering doorvoeren. Daarbij wordt de positionering van beide enseignes onder handen genomen, worden Metro en Makro gesplitst en verdwijnen mogelijk 505 banen. 

De Belgische directie van Makro en Metro heeft tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad aan de personeelsvertegenwoordigers haar intentie meegedeeld om een grondig transformatieplan uit te voeren . De zusterketens doen het immers niet goed, en daarom wil de directie overgaan tot een herstructurering. “De financiële resultaten en de veranderende markt dwingen tot een aanpassing van de commerciële strategie, positionering en organisatie van beide merken in België”, klinkt het in een persbericht.

De herstructurering zou tot het verlies van de tewerkstelling van maximaal 505 medewerkers kunnen leiden. Daarmee zou één op de zes jobs bij Metro/Makro België verdwijnen. De reorganisatie zou geleidelijk uitgevoerd worden – tot einde 2018 – en de directie zal naar eigen zeggen alles in het werk stellen om zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden. Er zullen geen winkels gesloten worden.

 

61 miljoen aan investeringen

Volgens het plan van de directie wordt er niet enkel gesnoeid, maar zal er ook 61 miljoen euro geïnvesteerd worden. Om Makro en Metro “klaar te maken voor de toekomst”, wordt de positionering van beide enseignes verscherpt. 

 

Makro: de specialist

De Makro doen het al enkele jaren niet goed meer. Daarom wil de directie nu het Makro-concept grondig vernieuwen. Makro wil zich vooral onderscheiden van de concurrentie door zich meer te gaan specialiseren.

Het plan voorziet dat Makro zich richt tot twee types klanten: particulieren en professionele vakmannen in bouw/renovatie en tuinaanleg. Het merk zal voortaan focussen op drie specialisaties: good food (kwaliteitsvoeding), party (alles voor het feest, gaande van voeding tot decoratie) en home (alles voor het huis). 

Voor de andere productcategorieën waarvoor het winkelmerk zelf niet de capaciteiten heeft om zich erin te differentiëren (bv. kledij en consumentenelektronica), wil Makro samenwerken met gespecialiseerde partners. 

De transformatie van Makro zou ook gepaard gaan met investeringen in aantrekkelijkere winkelsites en een nieuwe en vereenvoudigde aanpak inzake logistiek en administratie. 

Metro: sterkere focus op horeca

Metro, dat binnenkort een tiende Belgische vestiging opent, haar profiel aanscherpen door een sterkere focus op horeca en gastronomie. Het enseigne zou bij wijze van besparing de levering bij de klant niet meer winkel per winkel organiseren maar wel vanuit een centraal platform aansturen. Daarnaast wordt het team van verkopers, zowel in de winkels als op de weg, aangepast en wil de keten verder uitbreiden in ons land.

 

Makro en Metro splitsen 

Om de transformatie en de nieuwe commerciële strategieën van Makro en Metro vorm te geven, voorziet het plan in een splitsing van Metro en Makro. De overkoepelende diensten voor elk van beide merken worden gesplitst en beide enseignes krijgen een eigen hoofdzetel in de buurt van een winkelpunt. “Deze efficiëntere werkverdeling zou kunnen leiden tot het verlies van een aantal van de huidige arbeidsplaatsen”, klinkt het. 

 

Alweer een reorganisatie

De geplande herstructurering komt er amper twee jaar na de vorige reorganisatie bij Makro. Toen werden al 370 jobs geschrapt en werd er al zwaar gesleuteld aan het winkelconcept van Makro, maar die veranderingen hadden niet het verhoopte resultaat. Zo boekten Metro en Makro samen 100 miljoen euro minder omzet in 2015 dan een jaar eerder. Een reorganisatie drong zich dus alweer op, waarbij de directie nu nog veel verder gaat.