De toekomstige indicator voor de oorsprong van ingrediënten in bewerkte voedingsproducten, die officieel "Origine-Info" heet, zal vanaf deze zomer in Frankrijk worden getest. Ongeveer veertig merken staan al klaar om de nieuwe tool, ook bekend als “herkomstscore”, uit te proberen.

"Origine-Info", de indicator voor de herkomst van ingrediënten in bewerkte voedingsproducten, zal vanaf deze zomer worden uitgetest door bepaalde merken, grote merken en huismerken. Dat kondigde de Franse minister van Consumentenzaken, Olivia Grégoire, donderdag aan op de zender BFMTV-RMC. Ondertussen moeten de definitieve contouren van de toekomstige indicator, die vrijwillig gebruikt kan worden, nog worden uitgewerkt. Het idee om zo'n “herkomstscore" te lanceren werd voor het eerst voorgesteld door de Franse regering in februari, als reactie op de woede van de boeren en aan de vooravond van de Internationale Landbouwshow in Parijs. De definitieve naam "Origine-Info" werd uiteindelijk een maand later gekozen, na een bijeenkomst tussen de belangrijkste brancheorganisaties, de grote foodretailers, consumentenverenigingen en het collectief "En Vérité", dat 60 spelers uit de agrovoedingsindustrie verenigt.

Het doel van "Origine-Info" is om een indicator te implementeren "die zou kunnen lijken op de Nutri-Score en die consumenten in staat zou stellen om in één oogopslag de herkomst te kennen van de meeste ingrediënten in het verwerkte product dat ze kopen", legde Olivia Grégoire uit op BFMTV-RMC, waarbij ze preciseerde dat de toekomstige indicator niet gebaseerd zou zijn op een kleurenschaal zoals dat wel het geval is bij de Nutri-Score. De minister voegde er ook aan toe dat niet de herkomst van alle ingrediënten in een product zou worden aangegeven. "Het idee is om de twee of drie hoofdingrediënten op het etiket te zetten en de consument de mogelijkheid te bieden om desgewenst meer informatie te krijgen met behulp van een QR-code (...)", klinkt het.

“Ook retailers zijn bij het proces betrokken”

Volgens Olivia Grégoire hebben “zo’n veertig industriële merken" zich al bereid verklaard om de nieuwe indicator uit te proberen, waaronder Fleury Michon, Bonduelle, D'Aucy en Yoplait. Bovendien zijn "alle retailers bij het proces betrokken", vervolgde ze. Intermarché had in 2019 al een soortgelijk initiatief gelanceerd onder de naam "Franco-Score", terwijl E.Leclerc het jaar daarop volgde met zijn initiatief "Savoir d'Achat Marque Repère". Tot slot maakte Olivia Grégoire duidelijk dat de indicator niet per se zichtbaar zou zijn op productverpakkingen. "Sommige retailers zullen het op de verpakking zetten, anderen op de online drive of in hun folders". Het "Origine-Info"-logo zal in de loop van volgende maand onthuld worden.