Colruyt Group
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt Group
Als reactie op de woede van de boeren is de Franse regering van plan om een "herkomstscore" te lanceren, die het makkelijker moet maken om de oorsprong van producten te achterhalen. Dat zei de Franse minister van Consumentenzaken, Olivia Grégoire, donderdag op Sud Radio.
"Ik stel voor aan de voedingsindustrie om de komende weken samen te werken aan de belangrijke kwestie van producttransparantie", zei Olivia Grégoire op Sud Radio, in het licht van de Internationale Landbouwshow die morgen in Parijs doorgaat. De Franse regering wil graag dat er snel een "herkomstscore" wordt ingevoerd, gebaseerd op de Nutri-Score, die al wordt gebruikt voor voedingswaarden. Volgens vakblad LSA zou het werk dat al is verricht door het collectief En Vérité, dat 60 spelers uit de voedingsindustrie verenigt, aan een logo dat duidelijk de herkomst van ingrediënten en de plaats van vervaardiging uitdrukt, als uitgangspunt kunnen dienen voor deze score. In 2019 had Intermarché al een soortgelijk initiatief gelanceerd onder de naam "Franco-Score". Het jaar daarop volgde E.Leclerc met zijn initiatief "Savoir d'Achat Marque Repère". De minister van Consumentenzaken heeft bevestigd dat ze de kwestie over een "herkomstscore" aan zal kaarten op het niveau van de Europese Unie. Volgend jaar wordt de Europese regelgeving over informatie op verpakkingen trouwens herzien. "Deze discussie zal op Europees niveau plaatsvinden, dus we kunnen net zo goed vooruitkijken en laten zien dat we iets kunnen bereiken dat gunstig is voor onze consumenten en boeren", concludeerde Olivia Grégoire.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?