Het Duitse HelloFresh heeft zijn omzet in 2021 met maar liefst 61,5% zien stijgen tot 6 miljard euro. Dat cijfer was vooral te danken aan de recordresultaten uit het vierde kwartaal. HelloFresh wil zijn vaart ook dit jaar verderzetten en voorspelt een groei van meer dan 20%. 

HelloFresh heeft er een sterk jaar opzitten. In 2021 boekte de maaltijdbezorger een omzet van 6 miljard euro, goed voor een stijging van maar liefst 61,5% tegenover een jaar eerder. De groei werd gedreven door de verdere toename van het aantal klanten in beide operationele segmenten (het Amerikaanse en het internationale segment), en door de hoog blijvende ordervolumes en maaltijden per order. Daarnaast bedroeg het aangepaste EBITDA 527,6 miljoen euro. Met een aangepaste EBITDA-marge voor het boekjaar 2021 van 8,8% bleek de rentabiliteit van de onderneming hoog ondanks de aanzienlijke investeringen, zoals de overname van Youfoodz in Australië, de lancering in Noorwegen, Italië en Japan, en een aantal nieuwe productiefaciliteiten in verschillende regio's. 

De goede jaarcijfers zijn onder meer te danken aan een uitzonderlijk sterk vierde kwartaal. De omzet bedroeg zo’n 1,58 miljard euro, de hoogste kwartaalomzet ooit. In het vierde kwartaal groeide het klantenbestand van HelloFresh in beide segmenten (VS en internationaal) tot zo'n 7,2 miljoen actieve klanten. Niet alleen bleven de ordercijfers van de groep hoog en boven de cijfers van vóór de pandemie, ook de gemiddelde waarde per order bleef stijgen. “2021 was opnieuw een jaar van geslaagde groei en uitbreiding voor HelloFresh. We hebben in beide segmenten een heel betekenisvolle groei geboekt, ondanks de zware benchmark omdat 2020 een jaar van ongeziene lockdowns was", aldus Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh. 

Uitbreiding naar het kant-en-klaarsegment

Met de overname van Factor in de VS in 2020 en Youfoodz in Australië vorig jaar maakte HelloFresh zijn plannen bekend om uit te breiden naar een nieuw marktsegment: kant-en-klaarmaaltijden. Meteen ook de volgende stap in zijn groeiplan om ‘s werelds meest toonaangevende groep voor food solutions te worden. “Sinds de overname boekt het segment van de kant-en-klaarmaaltijden een aanzienlijke driecijferige groei en is Factor qua marktaandeel de grootste leverancier van kant-en-klaarmaaltijden in de VS geworden”, vervolgt HelloFresh. 

Tot 26% groei in 2022

Voor 2022 mikt HelloFresh op een omzetgroei tussen 20 à 26% bij constante wisselkoersen. De onderneming verwacht voor het volledige jaar 2022 een aangepast EBITDA tussen 500 en 580 miljoen euro.