De Duitse leverancier van maaltijdboxen HelloFresh zou al in september naar de beurs kunnen, zegt CEO Dominik Richter.

In 2015 had HelloFresh ook al concrete plannen voor een beursgang, maar die werden toen opgeborgen. Volatiele marktomstandigheden en een zwakke vraag van beleggers zouden het enthousiasme toen bekoeld hebben, al zullen tegenvallende resultaten vermoedelijk ook een rol gespeeld hebben.

Twee jaar later is HelloFresh sterk gegroeid, maar maakt het bedrijf nog steeds geen winst. In het eerste halfjaar van 2017 bedroeg het nettoverlies 56,7 miljoen euro op een totaalomzet van 435,4 miljoen euro.

 

Het bedrijf bereidt nu opnieuw een beursgang voor. Volgens topman Dominik Richter zou zijn bedrijf al in september naar de beurs kunnen. Hij tempert evenwel de verwachtingen voor een explosieve beursgang. Dat is slechts een momentopname, zegt hij aan het Duitse Manager Magazin. De beurswaarde moet pas over drie tot vijf jaar beoordeeld worden, meent hij.

 

HelloFresh wordt momenteel gewaardeerd op 2 miljard euro, schrijft De Tijd. Die waardering is lager dan eerder werd ingeschat. Mogelijk is dat een gevolg van de tegenvallende beursgang van de Amerikaanse sectorgenoot Blue Apron. Het bedrijf, dat net als HelloFresh nog niet winstgevend is, werd bij zijn beursgang in juni op 2,68 miljard dollar gewaardeerd. Sindsdien halveerde de koers van het bedrijf echter. 

De online opmars van traditionele retailers speelt de maaltijdboxleveranciers parten. Supermarkten hebben de voorbije jaren fors geïnvesteerd in e-commerce en bieden ondertussen vaak zelf maaltijdpakketten aan. Beleggers vrezen dat spelers zoals HelloFresh en Blue Apron hierdoor overbodig dreigen te worden.

HelloFresh werd in 2011 opgericht in Berlijn als startup en is ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste spelers in “meal kits” ter wereld. Het bedrijf is momenteel actief in negen landen: Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en de Verenigde Staten. Het telt in totaal 1,25 miljoen klanten.