De helft van de 20 best verkochte  producten in de Belgische supermarkten daalde vorig jaar in prijs en die trend werd verdergezet in de eerste helft van 2015. In het eerste kwartaal van 2015 daalde de prijs van 45% (!) van alle producten, volgens een studie van Nielsen tijdens een sessie van The Retail Society in juli, business club voor retailers en fabrikanten.De stijging van de prijzen was dan ook lager dan in 2014: consumptiegoederen werden 0,8% duurder. "Dit stemt overeen met algemeen gevoel van stijgende competitie in de retail in België", volgens Pierre-Alexandre Billiet retail analist bij Gondola. "Maar de elasticiteit van deze prijserosie volgt niet in volumegroei voor de meeste categorieën: na te hebben gehamsterd, zal een Belg niet overgaan tot het aankopen van 8 tubes tandpasta omdat de prijs of promotie interessanter is. We zitten nu aan een maximum van de elasticiteit van de meeste productcategoriën. Wat nu volgt zal pure marge- en waarde destructie zijn, met gevolgen voor de hele waardeketen. Niet enkel retailers, maar ook (lokale) producenten zullen de prijs betalen van deze waardedestructie, en uiteindelijk de consument zelf. De focus op prijs en promo drukt de consument meer en meer in de armen van hard discounters en van private labels"